Het lijkt geweldig; werken vanuit huis. Geen druk, geen controle, later opstaan en het lekker rustig aan doen. Niets is minder waar. Ik werk al jaren vanuit huis en ik weet dat het zo niet werkt. Integendeel. Thuiswerken of op afstand werken is alleen maar lonend als je je productiviteit op peil houdt. Dat wil zeggen; een gezonde balans tussen werk en privé kunt houden. Ik leg je uit wat ik bedoel.

Droom je al heel lang van een baan, die je vanuit huis kunt doen zodat je dagelijks bij de kinderen bent? Niet doen. Mits je kinderen dagdelen naar school of naar de opvang kunnen. Zolang ze nog niet leerplichtig zijn, adviseer ik je om niet vanuit huis te gaan werken.

Heb jij thuis genoeg tijd of moet je vanuit huis werken wegens omstandigheden, dan heb ik een aantal nuttige tips voor je.

Persoonlijkheid, levensstijl en werk

Vanuit huis werken brengt verschillende uitdagingen met zich mee en dat is voor iedereen verschillend. Het ligt aan je persoonlijkheid, aan je levensstijl en aan het soort werk dat je doet.

Het eerste waar je over na moet denken is:

  1. Wanneer ga ik werken
  2. Waar ga ik werken
  3. Hoe schep ik de grenzen tussen werk en privé
  4. Welke apparatuur heb ik nodig
  5. Hoe krijg ik nieuwe collega’s
  6. Welke trainingen moet ik volgen

En zo zijn er nog meer dingen waar je aan moet denken. Als je voor je baas blijft werken, maar dan vanuit huis, wordt er veel voor je geregeld. Maar wanneer je voor jezelf vanuit huis wilt gaan werken, moet je alles zelf doen en alles zelf bedenken. Hier houden velen geen rekening mee.

Het lijkt een pleidooi te worden om het niet te doen, maar dat is niet wat ik voor ogen had. Thuiswerken heeft ook heel veel voordelen en ik raadt je het zeker niet af. Ik wil je alleen voorbereiden op hetgeen erbij komt kijken, en je hiervoor tips geven uit eigen ervaring.

1 – Creëer je eigen werkplek

Het is zo belangrijk om je eigen werkplek te hebben binnen je huis, dit is de eerste stap. Bedenk waar dit kan; heb je een slaapkamer over, een (deel van) garage of schuur of een rustige plek in de woonkamer, die je kunt afschermen. Ideaal is het laatste niet, maar als het maar een plek is waar je rustig kunt werken.

Lees ook: 6 Styling tips voor een opgeruimde werkplek

Denk niet “Ik ga wel aan de keukentafel zitten, zodat ik de kinderen ondertussen bezig kan houden”. Niet doen! Dat gaat echt niet werken. Ik kom er zo op terug.

Zorg ervoor dat je werkruimte stil is, zodat je je op je taken kunt concentreren

2 – Investeer in apparaten

Het opzetten van een thuiskantoor kan een grote of kleine investering vergen. Het ligt aan het soort werk dat je gaat doen of doet. Het eerste waar je aan moet denken is een desktop, laptop, tablet of een telefoonsysteem. Een goede router bespaart je veel kopzorgen, omdat thuiswerken vaak meer vereist dan wat chatberichten versturen.

Afhankelijk van de aard van je werk, moet je mogelijk ook software of hardware aanschaffen. Ik raad je aan om te investeren in alles wat je nodig hebt om je werk comfortabel en efficiënt te kunnen doen.

3 – Maak het comfortabel

Als je de hele dag achter je bureau moet zitten, dan moet je allereerst aan je gezondheid denken. Je houding is heel erg belangrijk om (latere) klachten te voorkomen.

Investeer daarom in goed kantoormeubilair, als je dat nog niet hebt gedaan. Overweeg, afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare ruimte, een groot bureau, boekenplanken en een comfortabele bureaustoel aan te schaffen.

Onthoud dat je er elke dag mee moet werken en dat bijvoorbeeld de hoogte van een bureau, de stoelen voor aan een bureau en de afstand van je monitor, allemaal een rol spelen in het plezier in en de duurzaamheid van je thuiswerksituatie.

4 – Hanteer normale werktijden

Toen ik pas begon was ik zo enthousiast en vol met inspiratie om alles wat in mijn hoofd zat, meteen de wereld in te brengen, dat ik weken werkte van 100 uren!

Op de lange duur gaat dit niet werken. Je komt jezelf tegen en dat zeg ik uit eigen ervaring. Zorg daarom dat je grenzen stelt voor jezelf. Vertel je huisgenoten wanneer je werkt, en dus niet gestoord wilt worden. Geef ook aan wanneer je pauze neemt.

Mijn man werkt in verschillende diensten, dus op verschillende tijden. Zijn slaapritme is daarom heel anders dan het mijne.

Ik sta om 6 uur op, doe mijn workout, mijn huishoudtaken, douchen, ontbijten en om 8 uur ga ik naar boven, aan het werk. Als mijn man om 9 uur opstaat, weet hij dat ik er niet ben. Hij weet dat ik om 10 uur koffie drink en houdt daar rekening mee.

5 – Betrek je huisgenoten

Stel je huisgenoten dus op de hoogte van jouw nieuwe werktijden. Het werkt voor beide partijen heel prettig.

Als je kinderen hebt die thuiskomen van school terwijl je nog aan het werk bent, hebben ze duidelijke regels nodig over wat ze in die tijd wel en niet mogen doen. Bovendien, alleen omdat je thuis bent en bezoek het huis binnen kunt laten of voor huisdieren kunt zorgen, betekent niet dat andere familieleden ervan uit moeten gaan dat je het altijd zult en kunt doen.

Als je ervoor kiest om zo de huishoudelijke taken te verdelen, is dat prima natuurlijk, maar als iedereen het standaard aanneemt dat je dit er allemaal ‘bij’ doet, kan je productiviteit er enorm onder lijden.

Het hoeven natuurlijk geen kantoortijden te zijn!

Het mooie van thuiswerken is dat je flexibel kunt zijn in het instellen van je werktijden. Als je bijvoorbeeld ‘s ochtends het meest productief bent, of als je de kinderen eerst naar school moet brengen, dan wil je misschien op heel andere tijden werken.

6 – Zoek uit wanneer je het meest productief bent

Ieder individu is het meest productief op verschillende momenten van de dag. Sommige individuen zijn bijvoorbeeld ochtendmensen en ze zijn het meest productief en gefocust tijdens de ochtenduren. Voor anderen is de meest productieve tijd op de werkdag de avonden.

Ontdek wanneer je het meest productief bent en stel je werktijden op rond je piekproductiviteitsperioden.

Lees ook: Wil je productiever werken? Deze 3 elementen zijn het geheim

7 – Creëer een ochtendroutine

Ik ben van de routines, ik kan niet zonder, maar deze tip is niet alleen daarom.

Beslissen op welke tijd je aan je bureau gaat zitten en aan het werk gaat, is één ding. Een routine creëren die je naar die bureaustoel leidt, is een andere.

Een prettig voordeel van thuiswerken is dat je niet het huis uit hoeft en je naar het kantoor hoeft te haasten door de drukke spits. Maar je moet nog steeds opstaan om iets gedaan te krijgen.

Sta vroeg op, neem een douche, zet koffie en ontbijt en bereid je lunch voor, net zoals anders.

Creëer een ochtendroutine die eindigt wanneer je aan het werk gaat.

Lees ook: Wil je een efficiënter huishouden?

8 – Houdt privé en zakelijk gescheiden

Thuiswerken brengt een verandering mee in je persoonlijke leven. Dit komt omdat als je altijd thuis en in de buurt van je werk bent, je werk je thuisleven binnensluipt. Ja, het risico is reëel, maar alleen als je het toelaat.

Dit gaat terug naar het instellen van werkuren. Door specifieke werktijden in te stellen en je eraan te houden, verhoog je de prestaties en ontwikkel je een gezond werkschema.

Sluit aan het eind van de dag je laptop af, zet je werk-app op ‘afwezig’ en sluit de deur van je kantoor. Je zult jezelf dankbaar zijn. Eén van de redenen waarom ik na 5 uur ‘s avonds geen social media meer open en geen mail meer lees.

9 – Werk met een takenlijst

Wanneer je vanuit huis werkt en er geen baas in je nek ademt, kan het een uitdaging zijn om bij te houden wat je de hele werkdag moet doen. Je kunt prioriteiten, taken en deadlines gemakkelijk uit het oog verliezen.

Begin je dag met het bekijken van de prioriteiten voor die dag. Houd je aan je takenlijst. Het is verleidelijk om bij elke melding je mail te controleren, maar dat belemmerd je focus.

Stel doelen en tijdslimieten in voor elke taak. Nadat je een taak hebt voltooid, vink je deze van de lijst. Zo eenvoudig, maar zó effectief en bevredigend.

Blijf up-to-date door eerst alle dingen op te schrijven die je aan het begin van elke dag moet doen.

10 – Gebruik een planner

Maak naast het maken van takenlijsten ook de gewoonte om een kalender of planner te gebruiken. Als je bijvoorbeeld op sommige dagen thuis werkt, maar andere onderweg bent, is een planner veel handiger om deadlines, afspraken en vergaderingen op te schrijven en bij te houden.

Heb je niets met papieren planners, dan kun je kiezen voor een digitaal plan-systeem. Er zijn zoveel tools online om je hierbij te helpen, met prachtige functies, die je werk overzichtelijk kunnen houden. Ik werk al heel wat jaren met Asana, samen met mijn team. Elk project wordt hierin gepland en alle taken worden afgevinkt. Ideaal.

Plan het werk en werk het plan!

11 – Werk niet in je pyjama op de bank

Dit is een reden waarom mensen graag vanuit huis willen werken. En als dit ook jouw wens is, begin er dan maar niet aan. Als je het leuk lijkt of vindt om in je nachtkleding te werken, dan vermoord je je productiviteit.

“Dress for success” is niet zomaar een zakelijke slogan; het is waarheid

Behalve dat je psychologisch de juiste mentaliteit krijgt, ben je ook klaar voor elke vorm van connectie: Een videochat met een collega, of een Zoom call met een nieuwe klant. Je bent mentaal en fysiek voorbereid op de dag.

Zelfs als je het huis niet verlaat, kleed je voor werk alsof je op kantoor bent.

Het werken vanaf de bank of de eettafel is ook een productiviteitskiller. Sommige mensen denken misschien dat ‘thuiswerken’ te combineren valt met Netflixen. Mis. Het is misschien prima om je een keer over te geven, maar het gaat je opbreken als je niet oppast.

Vermijd de tv en andere digitale afleidingen, zodat je je kunt concentreren op je werk en dingen voor elkaar krijgt. Als het echter alleen voor achtergrondgeluid wordt gebruikt, kan het werken.

Wanneer ik veel teksten moet schrijven, zet ik focusmuziek op, of kalmerende concentratie muziek. Je hebt op YouTube zelfs series van meer dan acht uur. Niet kijken, alleen luisteren 😉

Kijk geen tv terwijl je werkt; het zuigt je focus weg van het doel. Stream in plaats daarvan muziek die past bij je werkstijl.

Bovendien is werken vanaf de bank in je nachtgoed niet professioneel. Je neemt jezelf en je werk niet serieus. Waarom zou een klant het dan wel doen?

12 – Zet je wekker

Ook al hoef je niet zo vroeg op om naar kantoor te vertrekken, toch moet je een alarm instellen om op vaste tijden wakker te worden. Regelmaat is heel belangrijk. Het voorkomt dat je te laat naar bed gaat – “Ach, ik kijk die film nog af, want ik kan zelf beslissen hoe laat ik opsta” – en het zorgt voor een gezond slaapschema.

Mensen zijn gewoontedieren. We zijn ongelooflijk afhankelijk van routines, schema’s en structuur. Alarmen zijn niet alleen bedoeld om wakker te worden. Overweeg om een ​​alarm toe te voegen voor je lunch, je pauzes en je eindtijd. Thuiswerken vervaagt deze lijnen, geloof me.

Volg een strikte routine en stel specifieke werktijden in om meer gefocust, alerter en productiever te zijn.

13 – Sta regelmatig op

Dit sluit natuurlijk aan bij het vorige punt. Want niet alleen is het belangrijk om af en toe pauzes te nemen, maar ook om in beweging te blijven. Beweging stimuleert van nature endorfines, wat het geluk, plezier en interesse verhoogt, die allemaal belangrijk zijn voor de productiviteit.

Ik sport in de ochtend, voordat ik start met werken, loop in mijn pauzes (5 stuks) de trap op en af (en soms een keer extra) en wandel vaak na het avondeten nog een stuk met de hond. Als je dag het toelaat, kun je in de lunchpauze een wandeling maken of naar de sportschool gaan. Of doe net als ik, een sport ruimte thuis maken.

14 – Zet social media uit

Sociale media kunnen enorm veel tijd kosten als je niet oppast. Dat is meer tijd dan de meeste mensen slapen of werken! Er bestaan apps die registreren hoeveel tijd je erop doorbrengt. Het kan een echte eye-opener zijn, vooral voor informeel gebruik.

Formeel gebruik ik social media natuurlijk dagelijks. Voor mijn bedrijf is het essentieel om Facebook en Instagram te gebruiken. Maar in mijn vrije tijd gebruik ik het zeer weinig tot niet.

Ik maak tijdsblokken in mijn wekelijkse takenlijst waarbinnen ik tijd op social media doorbreng, om bijvoorbeeld berichten in te plannen of te reageren.

Door het gedachteloos gebruik van sociale media te minimaliseren krijg je veel meer gedaan!

Geloof me, dat geldt niet alleen voor thuiswerken, maar ook in je huishouden bijvoorbeeld. Ik help veel vrouwen die zeggen dat ze geen tijd hebben om het huishouden te doen naast hun baan. Wanneer ik ze dan laat uitrekenen hoeveel tijd ze kunnen creëren, schrikken ze hoeveel tijd ze verdoen aan social media en aan de mobiele telefoon.

Als je het leuk vindt om sociale media te gebruiken, maak er dan een gewoonte van om sociale media-meldingen overdag uit te schakelen, tijdens het werk.

15 – Creëer een visie, een doel

Als je al meerdere jaren vanuit huis werkt, zoals ik , kan het uiteindelijk saai en weinig inspirerend worden. Daardoor kun je moeite krijgen om nog van je werk te genieten. Dat kan, zeg ik met nadruk, want het hoeft niet. Een ‘vision board’ kan helpen.

Wat is een vision board?

Een board waarmee je aantekeningen kunt maken en foto’s kunt plaatsen van je dromen en ambities. Het visualisatie aspect van een vision board is een geweldige en krachtige mind-oefening. Het kan je helpen voelen hoe je je wilt voelen. Dergelijke inspiratie kan je helpen uit de crisis te komen terwijl je vanuit huis werkt, waardoor een duidelijk pad naar productiviteit en succes wordt geëffend.

Creëer een visiebord met doelen en ambities, persoonlijk en professioneel en bekijk het elke dag. Thuiswerken zou je dichter bij die doelen moeten brengen.

16 – Profiteer van de voordelen

Het lijkt misschien alsof ik alleen de nadelen van het thuiswerken naar voren haal, maar dat is niet de bedoeling. Ik wil je enkel wijzen op de valkuilen.

Elke week bak ik iets en elke week naai ik iets. Waarom? Omdat het kan, en ik geniet ervan. Toen ik fulltime op kantoor werkte, was het een worsteling om de tijd te vinden om zo vaak iets in de oven te gooien of om iets leuks voor mezelf of de kinderen te naaien.

Thuiswerken heeft unieke voordelen. Profiteer ervan. Je verdient het.

17 – Wees niet te hard voor jezelf

De meest succesvolle thuiswerkers hebben de reputatie extreem gedisciplineerd te zijn. Het vergt immers serieuze aandacht om jezelf ​​fulltime gefocust te houden.

Dat gezegd hebbende, laat iedereen soms zijn aandacht afdwalen. Ook ik. Ik ben ook het ene moment aan het werk en het andere moment privé een online bestelling aan het doen. Maar verwijt mezelf niks. Op een kantoor buitenshuis had ik het ook gedaan. En als het klaar is, ga je verder met je werk.

Gun het jezelf.

18 – Sluit je dag af met een routine

Net zoals je je dag zou moeten beginnen met een routine, creëer een gewoonte die het einde van de werkdag aangeeft. Het kan een afmelding zijn voor een zakelijke app, een wandeling met de hond of om 18.00 uur een yoga klas.

Mijn routine is eenvoudig. Ik sluit de computer af, doe het licht uit, sluit de deur, zet een podcast op en start met koken.

Wat je ook kiest, doe het consequent om het einde van je werktijd te markeren.

19 – Maak het persoonlijk

Zoek vooral uit wat voor jou het beste werkt. Soms is het antwoord duidelijk, maar soms heb je wat inspiratie nodig van andere mensen die in dezelfde boot zitten. Je mag me uiteraard altijd vragen stellen.

20 – Gebruik het wasgoed als een timer

Muziek luisteren als je staat te douchen, kan je helpen water besparen. Je luistert slechts twee nummers en dan moet je klaar zijn. En dat helpt.

Hetzelfde principe helpt je om taken van je lijst af te strepen. Je zet de wasmachine aan en gebruikt de tijd dat ‘ie draait om een taak af te maken. Zo kun je de tijd om de was te drogen aan een andere taak besteden.

Op deze manier kun je jezelf trainen om efficiënter te werken. Het helpt echt, vooral bij taken waar je normaal gesproken je hele dag aan zou verdoen.

Hoe fijn is het om het huishouden te combineren met je werk. Hoewel multi-tasken meestal niet leidt tot meer opbrengst, is dit een voorbeeld dat wel werkt. Voor mij althans.