Mijn Francofiel-hart ging open toen we de aangewezen camping Bij Ons in Berg en Dal opreden. Het terras stond vol met grote banken met vrolijk, gekleurde kussens. Binnen, waar we ons moesten melden, is het een allegaartje van tafels en stoelen in bistro stijl in dezelfde vrolijke kleuren. Op elke tafel is zorgvuldig een leeg flesje gevuld met weidebloemen. En het is er knus. Voor wie een vers eitje wil  staat er een mandje vol op de balie.

Berg en Dal | Camping Bij Ons

Bezoek aan Berg en Dal

Afgelopen weekend waren we uitgenodigd door Regio Arnhem Nijmegen om Berg en Dal en omgeving te bekijken. We hadden een zeer vol programma gekregen en er uiteraard ook heel veel zin in. Camping Bij Ons werd ons uitgangspunt waar we met de camper een mooie plek kregen. Vanaf daar hebben we vele plekken bezocht.

Het concept van de pizza avond

We werden meteen attent gemaakt op de pizza-avond. Hoewel we niet wisten wat ons te wachten stond, hebben we ons toch aangemeld. De camping is klein, maar móói en volledig. Er staan tal van kleine vertrekken, ingericht door de eigenaren, waarin gekampeerd kan worden. Een hutje op palen, een gekleurd tuinhuisje en zelfs een bootje op het droge, langs de kabbelende Groesbeek.

De pizza avond bleek een schot in de roos. Het concept trekt zelfs buurtbewoners, die een hapje mee eten. Er staan aan de rand van het terras vier houtgestookte pizza ovens. Deze worden beheerd door een (Italiaanse?) kok en aan een lange tafel staan een aantal vrouwen, waaronder de eigenaresse, pizzadeeg te gooien en ze te bedekken. En nu komt de clou; ze doen er van álles op. En je mag van elke pizza een stukje proeven. Net zo lang totdat je genoeg hebt. En dat duurde nogal even bij mijn man. Die vond té veel lekker.

Fietsen in Berg en Dal

Berg en Dal, vlakbij de Duitse grens, staat bekend om zijn natuur en heuvels. We hadden fietsen mee en hadden ons voorgenomen alle bezienswaardigheden met de fiets te bezoeken. We waren er al heel snel achter waarom iedereen die we tegenkwamen een fiets met ondersteuning heeft. Wij komen uit het vlakke land en daar gaat fietsen altijd makkelijk, tenzij je tegenwind hebt. Maar hier is het andere koek.

Een wandelroute was een beter plan. De Struinroute Bevers als Bouwers, die je vanaf een parkeerplaats in Kekerdom kunt volgen, is ook werkelijk om te ‘struinen’. Rond de Millingerwaard loopt een zandige oeverwal met wel 400 soorten planten en een 10 meter hoge rivierduin. Dit is de hoogste van Nederland. Om deze route te lopen kun je een app downloaden: de AbelLife App en dan zoeken op Wildernis aan de Waal.

Tegen het middaguur werden we uitgenodigd een lunch te nuttigen bij Eigenweijs in Groesbeek. En als je daar dan eenmaal bent moet je natuurlijk wel het favoriete, lokale broodje proeven; de Groesburger. Nou, hij was ‘groeselig’ groot en heel lekker!

Heerlijk lunchen en een heuse wijnboer

Eigenweijs verwerkt zoveel mogelijk streekproducten in hun recepten. En na twee dagen in Berg en Dal viel ons op, dat elke Groesbeker die we hebben gesproken, dat doet. Ze zijn trots op hun streek en op hun producten. Eigenweijs is hierin dus ook eigenwijs en serveert alleen gerechten op basis van verse, lokale ingrediënten.

In de middag mochten we een bezoek brengen aan het Wijnbouwcentrum in dezelfde plaats. Dit was berg op en met een temperatuur van 30 graden nog nét te doen op de fiets. Helemaal bezweet kwamen we aan en werden we hartelijk ontvangen.

De uitbater Adam nam ons mee naar het terras en daar mochten we eerst bijkomen met een groot glas water. Hij legde ons uit dat het standaard is om een fiets met ondersteuning te hebben in die contreien. In mijn hoofd had ik toen al besloten, dat we voor de rest van de tochten de camper maar even van plek haalden.

Wijnbouw in Nederland kan gewoon

Nadat we waren bijgekomen liet Adam ons zijn kantoor en laboratorium zien. Hij legde ons uit dat er wel degelijk wijnbouw mogelijk is in Nederland, nadat we hem die vraag hadden gesteld. Wijn komt uit Frankrijk en het zuiden van Duitsland, zo dachten wij, maar Nederland? Adam vertelde ons dat wij in Nederland zelfs veel meer zonuren hebben dan Frankrijk, wel ook veel meer regenuren, maar dat dat niet het probleem is.

“Je moet de juiste druif zien te vinden”

verklaarde hij.

We mochten onderin de ‘wijnkelder’ nog een kijkje nemen, maar er werd helaas op dit moment geen wijn geproduceerd. Er werd wel sap geproduceerd van lokale vruchten en uiteraard mochten we deze even proeven. Onze smaakpapillen hadden dit weekend niets te klagen gehad.

Het Nederlands Wijnbouwcentrum ontwikkelt, ondersteunt en bevordert de wijnbouw in Nederland. In Groesbeek en omstreken zijn er maar liefst zes wijnboeren actief. Verder is het Wijnbouwcentrum in Groesbeek een ontmoetingscentrum voor de wijnboeren, maar bieden ze ook werkgelegenheid. In de productie werken alleen mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Voor wie, net als Adam, een passie voor wijn heeft en graag geniet van het leven, is een bezoek echt de moeite waard.

Een echte primeur!

Adam gaf ons nog een echte primeur mee. Hij liet ons een wijn proeven, dat volgens de regels niet echt een wijn genoemd mocht worden. Het was een frisse, sprankelende drank die een beetje leek op een radler. Met slechts twee procent alcohol ideaal voor de zwoele avonden.

Deze heerlijke, lichte wijn is helemaal nieuw en pas vanaf 4 juni op de markt! En wij mochten hem al proeven 😉

Onder de herbouwde molen

’s Avonds werden we verwacht in de Thornsche Molen in Persingen voor een lekker diner. Door de warmte die dag waren we heel blij met een plekje op het terras, in de schaduw. Vanaf dat terras heb je een prachtig uitzicht over de bosrijke omgeving. Na de gigantische lunch van die middag heb ik voor iets lichters gekozen en de maaltijdsalade was precies voldoende.

Park met culturen en religies

De volgende ochtend brachten we een bezoek aan Orientalis in Heilig Landstichting. We hadden inmiddels geleerd van de dag ervoor en zijn ’s ochtends met de camper vertrokken, in plaats van de fietsen. Aan de balie werd er door de medewerker meteen al een heel boeiend verhaal verteld, over het ontstaan, over het verder bouwen en over de splitsing van het park met de naastgelegen kerk.

In het park kun je het Jodendom, het christendom en de islam beleven aan de hand van nagebouwde dorpjes. Vooral het lopen door het Joodse dorp aan het begin van het park, deed je even denken alsof je er echt was. Via de drie themadorpen kun je op een leuke manier deze culturen en religie beleven.

Het park is heel ruim opgezet en om alles goed te willen bekijken heb je al snel een aantal kilometers in de benen. Helaas was er geen gids voor ons beschikbaar. Alle extra informatie had ik graag willen horen in dit boeiende park.

Eten naast de Mookerhei

En toen mochten we alweer gaan lunchen! Dit keer bij Herberg ’t Zwaantje in Mook. Dit eetcafé, aan de rand van de Mookerhei, trekt heel veel fietsers en wandelaars. Wij hoorden daar die dag niet bij en ik was blij toe. En met elke heuvel, die we over kwamen op de weg ernaartoe, werd ik blijer.

Ook in Restaurant ’t Zwaantje heb ik het aanbevolen gerecht gekozen. Dit keer was het ’t broodje van de maand, met een salade van asperges, ham en krieltjes. Mijn man koos voor een Hollandse uitsmijter. Ook heel lekker! Wat minder lekker was, was de felle onweersbui die ontstond en een heleboel hemelwater veroorzaakte.

Fietsend over het spoor de grens over

We hebben door het noodweer ons laatste tripje helaas moeten overslaan. Er stond nog een tocht met de fietstrein op het programma; de Grenzland-Draisine. Op een unieke manier fiets je via het oude spoor tussen Kranenburg/Groesbeek en Kleve in Duitsland, door de natuur van het grensgebied. Zo’n toertje op een heuse fietstrein had me echt leuk geleken. Misschien voor een volgende keer.

Wij gaan zeker nog een keer terug

Want Berg en Dal, de titel zegt het al, we komen er zeker vaker terug. We hebben zo enorm en intens genoten van dit weekend en de omgeving. En niet te vergeten de mensen, die overal zo vriendelijk waren. We werden op de fiets letterlijk door iedereen begroet.

Meer informatie over Berg en Dal

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Regio Arnhem Nijmegen.

Berg en Dal, een must-go voor natuurliefhebbers