Eerst opruimen! en dan de voorjaarsschoonmaak – zo doe je dat

Een fris en opgeruimd huis met de eerste zonnestralen: Gebruik de lente om orde te scheppen, op te ruimen en het huis na de winter weer in vorm te brengen. Maar een voorjaarsschoonmaak zonder organisatie heeft geen zin. Schoonmaken heeft namelijk geen zin in een rommelig huis, zonder systeem. Daarom gaan we eerst opruimen!

“Dat kan ik misschien nog wel eens gebruiken …” Er is nauwelijks een zin, die ons er zo sterk van weerhoudt om dingen los te laten. Spullen, die niet meer nodig zijn en die plaats moeten maken voor iets nieuws of voor meer licht, lucht en ruimte.

Of: “Ik heb daar zoveel goede herinneringen aan”. Ook erg populair. De verlichte Eiffeltoren, skischoenen die ooit de kleinkinderen zouden kunnen passen, tafelkleden voor de dag dat je de eettafel echt uitbreidt tot zes meter, de drie oude potten waar alleen de handvatten een beetje los zitten, of twee maten te grote of kleine kleding, die ooit weer zullen passen.
Plus snuisterijen, kermisknuffels en souvenirs, oude brieven, kinderwerkjes of cadeautjes.

Meer ruimte voor mooie dingen

Dit alles heeft ruimte nodig, moet worden afgestoft en schoongemaakt, blokkeert de ruimte voor mooie dingen. Of het blokkeert oppervlakken en een prachtige uitzicht, als het zich opstapelt op ladekasten en vensterbanken.

Vaak zijn deze dingen al heel lang een last. Zeker als ze worden opgeslagen in dozen die al jaren in de garage staan ​​of in de kelder muffig zijn geworden.

Voordat je dus echt aan een voorjaarsschoonmaak kunt beginnen, moet je eerst starten met uitmesten.

Hoe?

Orde in de Chaos is een efficiënt en gedegen plan voor de grote schoonmaak.

Om het georganiseerd te doen is het fijn een plan te hebben. Een efficiënt plan waar je niet al je vrije uren in hoeft te steken. Een gedegen plan dat ervoor zorgt dat je geleidelijk voortgang boekt.

Dit plan zorgt er niet alleen voor dat je orde schept en opruimt, maar ook dat alles weer schoon en fris is na 8 weken. Tevens een fantastische voorbereiding als je besluit om het maandelijkse huishoudschema van Firma Huishouden te gaan volgen.

Het is een mix van opruimen en schoonmaken met als resultaat een georganiseerd en schoon huis! Het geeft je niet alleen goede, maar ook duurzame ideeën voor zinvolle organisatie.

Zoek uit, gooi weg, haal diep adem

Zo makkelijk gaat dat echter niet. Weggooien en een nieuwe organisatie creëren kan vermoeiend zijn en moet in kleine stappen worden gedaan.
Maar wanneer dan een lichter, zorgelozer en luchtiger huis lonkt, en een eenvoudiger bestaan, wakkert het de motivatie alleen maar meer aan.

Want wie sorteert, ziet hoeveel nutteloze spullen men vaak heeft en koopt. En als je leert los te laten, ervaar je je leven als overzichtelijker en duidelijker.

Maar: Dingen kunnen ons ook veiligheid en stabiliteit geven of ons herinneren aan gelukkige tijden. Dat maakt het loslaten niet altijd gemakkelijk. Maar het belooft ook: Je zult nooit meer missen wat je huis heeft verlaten.

Realistische planning

De eerste stap: plannen. Hoeveel tijd heb je en wat kun je realistisch gezien in deze tijd bereiken? Maak een soort rooster, bijvoorbeeld zaterdag: vier uur.

Gedurende deze tijd pak je één categorie aan, bijvoorbeeld: Alle schoenen, alle bekers, alle pennen, alle handdoeken. Of een ander onderwerp: alle kruiden, gereedschappen en borden in de keuken opruimen. Weg met de gepimpte reclamebekers, en inruimen dat ‘goede’ servies, dat maar één keer per jaar gebruikt worden. Is het niet veel prettiger om elke dag dat mooie servies te gebruiken, of vind je het niet mooi? Verkoop het dan maar.

Volgens het 6-box-principe kun je onnodige spullen gemakkelijk, verantwoord en duurzaam kwijt.

Het 6-box principe

LET OP: Begin niet met memorabilia. De emotionele barrières zijn te hoog. Begin bijvoorbeeld met schoonmaakproducten of kantoorartikelen.

Verzamel de spullen in zes gelabelde dozen:

1

Verkoop

Rommelmarkt, marktplaats
Dat kost tijd, maar levert vaak goed geld op.

2

Doneren

Voor liefdadigheidsorganisaties
Als de doos vol is, breng hem dan meteen weg.

3

Organiseren

Herschikken
Alles dat naar een andere kamer of kast verhuist.

4

Weggeven

Wees gul
Alles wat buren, familie of vrienden nodig hebben of kunnen gebruiken, doe je in deze doos.

5

Reparatie

Tweede leven
Defecte zaken die je zelf wilt houden, komen tijdelijk in deze door voor reparatie. Laat deze doos niet te lang vol.

6

Misschien

Twijfelgevallen
Alles waar je nog eens over na wilt denken. Laat deze doos half leeg!

Ten slotte

Zodra je alles hebt verzameld en uitgezocht, kunnen deze dozen je hele huis blokkeren, omdat je niet weet waar je ze neer moet zetten. Ruim ze daarom meteen op! Verzamel ze niet dagenlang, maar maak er elke dag eentje leeg.

Het 6-box-principe maakt het gemakkelijker om ongebruikte dingen te sorteren, op te ruimen, te recyclen of geld te verdienen.

Geen last van rommel?

Heb je geen overtollige spullen en is je huis opgeruimd en georganiseerd, doe dan mee aan Samen aan de Voorjaarsschoonmaak.

We starten 17 maart!

Eerst opruimen! en dan de voorjaarsschoonmaak - zo doe je dat - eerst opruimen
Wil je deze tips bewaren? Pin onderstaande afbeelding dan op je eigen borden.
Pin voor artikel: Eerst opruimen, dan de Voorjaarsschoonmaak

DE AUTEUR

Helga Post®

Helga Post®

Helga Post is een moeder en vrouw van een prachtig gezin met een passie voor lijstjes, organiseren, lekker koken, mooi wonen en groen huishouden. Helga zet zich in om mensen op alle gebieden te helpen een leven te creëren waar ze van houden door hun doelen te bereiken. Ze is de oprichter van Firma Huishouden® en auteur van de Huishoudplanner®. Ze woont in Duitsland met haar man Johan en nog 2 (van de 4) thuiswonende kinderen, Iris & Frank.

LEES VERDER

Responses

  1. Hi Helga,

    Ik heb zelf twee kinderen van 2 en 4 jaar. Ik probeer ze ook altijd mee te nemen tijdens het opruimen, niet omdat ik het graag op die manier voor mij zie dat zij alles moeten opruimen, maar omdat ik ze verantwoordelijkheid wil aanleren.

    Toch word ik regelmatig hier vreemd op aangekeken door andere moeders, omdat ze vinden dat, vooral de kleinste, hierin nog niet zou moeten helpen.

    Hoe denk jij hierover?

    1. Ik heb mijn kinderen vanaf dat ze konden lopen, betrokken bij het huishouden, met als gevolg dat ze op de middelbare school al een heel huishouden konden runnen. Ik zie ook geen nadelen, alleen maar voordelen. Als je het spelenderwijs doet, vinden ze het alleen maar leuk om te doen. Bovendien geef je ze verantwoordelijkheid en daar ‘groeien’ en leren kinderen van.
      Lekker doorgaan dus 😉

Comments are closed.

ONTVANG MIJN GRATIS E-BOOK:
HET HUISHOUDEN IN EEN UUR PER DAG

Ontvang alle nieuwe artikelen meteen na publicatie rechtstreeks in je inbox of abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.

AGENDA FIRMA HUISHOUDEN

Geen evenementen gevonden!