Ik zie het steeds vaker voorbij komen in de Facebook groep: “Hoe houd je het huis schoon als je 5 dagen per week werkt en daarnaast nog twee kinderen moet verzorgen?” En mijn eerlijke antwoord daarop is: “Niet!” En als je zo’n druk leven hebt en daarnaast ook nog een sociaal leven wilt leiden, met sport en vrienden en een feestje op z’n tijd, dan moet je dat ook niet willen. De enige manier in deze fase van je leven is je huishouden ‘bijhouden’. Ik geef je een aantal tips hoe je het huishouden bijhoudt als je het druk hebt.

Iedereen heeft gebrek aan tijd

Niemand heeft tegenwoordig nog zeeën van tijd, iedereen heeft er een tekort aan. De tijd van huisvrouwen die de hele dag poetsen, is zo goed als voorbij. Iedereen heeft een drukke baan, kinderen of een druk sociaal leven. Wat ook niet geheel onbelangrijk is. Toch moet er af en toe een frisse wind door je huis. En of je nu wilt of niet, iedereen vindt schone kleren op z’n tijd fijn. Dus zit er niets anders op dan af en toe wat tijd vrij te plannen voor wat huishouden.

E-book Passende routine

Het huishoudschema is een fijne leidraad en als je het helemaal kunt en wilt volgen is je huis in een uur per dag op orde. Mits je je er aan houdt. Want het werkt alleen als je een routine opbouwt. En zoals ik al vele malen schreef, maar toch nog eens herhaal; het gaat niet meteen binnen dat uur, ook al doe je nog zo je best. Iedereen heeft een aanloopfase nodig, tenzij je alles al op orde hebt. Maar dan ben je waarschijnlijk ook niet op zoek naar structuur en een huishoudschema. Als alles bij jou in het huishouden al op rolletjes loopt, is jouw routine al een feit.

 

Maar wat nu als je achterstand hebt en geen tijd

In een huishouden met kinderen kan er in een paar uur veel rommel en vuil bijeen komen. Vermenigvuldig dat met de dagen waarop je er niets aan doet en je hebt het recept voor een ontplofte bom. Door een paar simpele handelingen, die je niet veel tijd kosten, kun je er voor zorgen dat dit wordt voorkomen.

Hoe je het huishouden bijhoudt: plannen!

Als je geen uur per dag kunt of wilt schoonmaken, plan dan een half uur per dag in. Of een kwartier voor mijn part. Als je maar iets doet. En élke dag. Dat is namelijk je wapen. Als je alles bewaard tot die ene zaterdag waarop je niet hoeft te werken en niet moe bent, dan is de berg inmiddels zo hoog dat je niet weet waar je moet beginnen.

Dus plan elke dag een aantal minuten in waarop je in ieder geval IETS doet.

Hoe je het huishouden bijhoudt: doe iets

In een half uur kan je badkamer weer helemaal blinken. Je hoeft namelijk niet elke keer álles te doen. Neem je voor om de ene week het raam erbij te doen en de week erna de wandtegels achter het toilet.

Doe hetzelfde in de keuken. We koken en eten allemaal en ruimen naderhand af. Neem een extra kwartier om even een keukenkastje van binnen uit te nemen met een doekje. En volgende week doe je het volgende kastje. Voor je het weet ben je de hele keuken rond.

Hoe je het huishouden bijhoudt: creëer tijd

“Als er ooit iemand tijd te koop heeft, ben ik de eerste klant”

Maar helaas, dat zal nooit gebeuren. Dus moeten we zelf tijd maken. En dat kan! Als je ’s avonds tien minuten eerder naar bed gaat, kun je ’s ochtends 10 minuten eerder opstaan. En in die tien minuten kun jij heel veel doen. Je kunt de stofzuiger door het huis halen, je kunt de wasmachine aanzetten, je kunt een was ophangen of opvouwen. Je kunt het toilet een snelle beurt geven. Er is zoveel wat je, mits je er een routine van maakt en geen achterstallig onderhoud hebt, in die tien minuten kunt doen. Stel je nu toch eens voor wat je allemaal kunt doen als je elke werkdag een half uur eerder naar bed gaat! En dat keer vijf!

Ik sta elke ochtend om zes uur op en ben om half zeven klaar met mijn ochtendroutine. Dan ligt de schone was in de kasten, de vuile was is gesorteerd, de droger staat aan, ons bed ligt open (de kinderen doen het zelf) en de vaatwasser is uitgeruimd. Het is een ritueel dat elke werkdag terugkomt en juist daarom weinig tijd in beslag neemt.

De badkamer doe ik in vijf minuten!

Wanneer iedereen ’s ochtends de deur uit is en ik de badkamer eindelijk voor mezelf heb, haal ik er na gebruik ook meteen een doek door. Dat duurt echt maar vijf minuten. Maar dan wel elke dag! Alles wat ik daarvoor nodig heb staat in een kastje IN de badkamer. Ik heb het dus altijd bij de hand. Het is een gewoonte die je jezelf moet aanleren, maar zo’n heerlijk gemak.

Alles valt en staat met ordenen

Je kunt je huis natuurlijk nooit helemaal vlekkeloos houden als je een druk bestaan hebt. En dat is ook niet iets wat je moet willen. Je moet immers ook nog tijd hebben om te leven.

Toch kun je er veel aan doen om het bijna vlekkeloos te houden. De sleutel is namelijk het opruimen van je rommel. In een nagenoeg leeg huis valt ook nagenoeg niets schoon te maken. Dus hoe minder (zichtbare) rommel je hebt, des te minder hoef je schoon te houden. Het heeft daarom heel veel zin om eerst te beginnen met opruimen.

Hoe georganiseerder jouw huis is, hoe gemakkelijker het is om schoon te houden.

Challenge Orde in de Chaos voorjaar 2019

Vind je het moeilijk om op te ruimen?

Er zijn mensen die gewoon niet weten waar ze moeten beginnen en hoe ze dingen makkelijk en georganiseerder kunnen opbergen. Niet iedereen heeft dat inzicht. Met de challenge Orde in de Chaos heb ik al veel mensen geholpen om deze kunst onder de knie te krijgen. Het is heel simpel om een kast leeg te halen, de spullen uit te zoeken en vervolgens in een doos weer in diezelfde kast te stoppen. De kunst is om het geordend te doen, zodat alles een functie krijgt en je huis, én jij, meer lucht.

 

Hoe ga jij ervoor zorgen dat je het huishouden bijhoudt? Ik ben heel benieuwd.

Huishouden bijhoudt Pinafbeelding artikel
Pin deze afbeelding op je eigen bord