Rommel kost geld
Denk alleen maar aan al die dingen die je nogmaals koopt, omdat je het ‘oude’ niet terug kunt vinden. Of spullen die kapot gaan omdat niet goed zijn opgeruimd of onderhouden.
Maar ook een ongeorganiseerde keuken is niet fijn om in te koken. Als het een rommeltje is ben je meer tijd kwijt aan dingen zoeken, dan aan het koken zelf. En wat doe je dan? Juist ja, “bestel maar wat”. En dat kost veel meer geld dan zelf koken.
Rommel kost tijd
Maar er is hoop!
♥ LEESTIP: 4 Slimme tips die het opruimen makkelijk maken
Rommel kun je niet organiseren
Als je georganiseerd wilt worden moet je eerst zorgen dat je van je rommel afkomt, want dat kun je niet organiseren. Je moet verminderen wat je hebt.
Bovendien, als je alles schoon wilt houden in huis en nog een beetje tijd voor jezelf wilt overhouden, moet je zorgen dat je zo min mogelijk spullen hoeft schoon te maken.
Kies één kamer tegelijk
Kies één kamer waar je gaat beginnen. Dit kan bijvoorbeeld de woonkamer zijn of de keuken. Eén van de kamers die het drukst bezocht wordt in je huis, en waar je dan dus ook meteen resultaat ziet. Je komt er immers alle dagen, en die georganiseerde ruimte dan te zien en gebruiken, geeft een enorme boost aan je motivatie.
Maar ook andere mensen komen er, hè. Dus hoe trots kun je zijn!
Maak een foto van hoe het nu is. Je hoeft het aan niemand te laten zien, maar gewoon voor je eigen gevoel. En als je begint te glunderen als je de ‘na’ foto ziet, dan laat je heel trots beide foto’s zien, geloof me.
♥ LEESTIP: 17 Slimme trucs voor ruimtegebrek in huis
Verzamel benodigdheden
Dat betekent niet dat je meteen naar de winkel moet rennen om boxen of kasten te halen. Het eerste dat je nodig hebt zijn drie lege dozen. Die kun je gewoon gratis bij de supermarkt halen of misschien staan er nog in je schuur.
Zet met een dikke stift op elk: ‘HOUDEN’, ‘WEGDOEN’ en ‘WEGGOOIEN’.
Als je veel administratie hebt liggen, dat wil zeggen veel stapels papier, dan kun je een vierde doos toevoegen met ‘VERNIETIGEN’.
Maak een kwartier per dag vrij
Begin met 15 minuten per dag. Dat is alles wat je in eerste instantie moet opofferen. Als die tijd om is, en je nog tijd en zin hebt, kun je nog een extra kwartier eraan vastknopen.
Probeer het gewoon niet allemaal tegelijk te doen. Je hebt die ene kamer gekozen en daarin ga je aan de slag. Elke dag een kwartier.
Dus 15, hooguit 30 minuten per dag is je eerste doel. Stel zonodig een timer in, zodat je weet wanneer de tijd om is. Zet wat lekkere muziek op en ga aan de slag. Je zult merken dat het helemaal geen moeite is en dat komt omdat je weet dat er een einde aan is. Elke dag weer.
Huis opruimen stappenplan
Mijn advies is altijd om te beginnen met de tafels, de eettafel en de salontafel. Als deze rommelvrij zijn, gedecoreerd met leuke spullen en dus een lust voor het oog zijn, begint je dag altijd goed. Houdt deze gedurende je hele opruimreis ook in deze staat.
Kies daarna een kleiner gebied, waar je duidelijke vooruitgang kunt boeken. Een ander oppervlak bijvoorbeeld, een aanrecht of een dressoir. Iets dat in het oog springt en wat meteen opvalt.
Vul die dozen
Maak je keuze bij elk item en vul die dozen; houden, wegdoen of weggooien?
Hoewel je nog geen organisatorische items hoeft te kopen, kun je wel beginnen na te denken over wat je misschien wilt of nodig hebt voor de items die blijven. Maak een lijst en noteer gaandeweg enkele ideeën. Heb je bijvoorbeeld nieuwe planken nodig als het opruimen klaar is of heb je boxen nodig voor de items die overblijven? Iets om een verzameling in te doen of papier in te bewaren? Nogmaals, koop nog niets. Voor nu, focus je gewoon op het opruimen van wat je kunt.
Want, vergeet niet, door heel veel weg te doen, creëer je ook ruimte, dus heb je misschien die extra spullen straks niet eens nodig.
Groepeer gelijkaardige items terwijl je aan het werk bent. Gooi kapotte items of duidelijk afval weg. Recycle wat je kunt.
Maak aan het einde van de tijd de dozen leeg en zorg dat hetgeen je wilt houden, meteen op de plaats komen waar ze thuishoren. Al weet je dan misschien nog niet precies waar, zet het dan wel in de juiste kamer. Een schaar bijvoorbeeld, die al weken op de salontafel ligt, hoort daar niet, maar ergens in de keuken. Als je dan nog niet weet waar precies, leg het dan ergens in de keuken, zodat je het kunt opruimen als je eraan toe bent.
♥ LEESTIP: 6 Huishoudelijke basisregels voor een goede start
Organiseren hoeft niet duur te zijn
Zoals gezegd; koop nog niks om dingen in op te bergen. Die lijst met ideeën komt van pas, wanneer je op het punt bent gekomen om te organiseren wat er nog in je huis is, en dan pas weet je wat je nodig hebt, maar ook wat je NIET nodig hebt.
Bovendien kom je tijdens het opruimen items tegen die je heel goed kunt gebruiken en niet eens wist dat je het had of dat het kon. Je wordt gaandeweg creatief. Dat is mijn ervaring.
Het hoeft niet allemaal magazine waardig en in dezelfde kleuren of materialen. Als het in een kast zit, ziet niemand er iets van. Bovendien kan dat later altijd nog en heb je ook veel beter overzicht in wat je wel en niet wilt.
♥ TIP: Roei eerst met de riemen die je hebt!
Ben je het zat en wil je het huishouden beter bijhouden?
Ik help je graag!
Met START hebben we een methode ontwikkeld om je gemotiveerd een routine aan te leren, die bij jou past en die daarom ook vol te houden is. Je krijgt allerlei adviezen en tips, maar bovenal leer ik je dé manier om je huis op orde te houden, zonder dat het je al te veel tijd kost.
Wil je meer weten of wil je ook hulp van mij? Klik dan hier.