Kun jij je eerste ervaring met het huishouden nog herinneren? Je eerste eigen huis met allemaal nieuwe spullen, trots als een pauw. Je nodigt vrienden en familie uit om het te komen bewonderen en na een maand zie je een grijze waas over die nieuwe spulletjes komen: Stof! En nu? Hoe houd je je huis schoon? Om te voorkomen dat je kinderen straks ook met deze vraag worstelen, staan hieronder een zestal huishoudelijke basisregels die hem of haar een stevige basis geven.

In het begin ging het ook bij jou vast niet helemaal vlekkeloos. Bijvoorbeeld dat je net hebt gestofzuigd en erachter komt dat er nog een laag stof op de kast ligt. Of dat je nieuwe rode truitje niet bij de witte was in had gemoeten.

Efficiëntie in schoonmaken is van het grootste belang als je het meeste uit je tijd wilt halen

Schoonmaken is iets dat moet gebeuren, maar waarom zou je er meer tijd aan besteden dan nodig is? Wie mij volgt weet dat ik van efficiënt huishouden houd en dat ik altijd op zoek ben naar een manier om het zo snel en praktisch mogelijk te doen, zodat ik veel vrije tijd over heb voor leuke dingen.

Een ander doel dat ik nastreef is het delen van deze kennis, door anderen te leren efficiënt schoon te maken en op te ruimen. Maar opruimen en schoonmaken is niet het enige dat een huishouden inhoudt. De financiën, koken, de boodschappen, kinderen opvoeden, huisdieren, verzekeringen … er komt zoveel meer bij kijken.

Al deze vaardigheden komen niet vanzelf en worden je op school niet bijgebracht. Daarom is het heel belangrijk dat wij, als ouders of opvoeders, dit doen. Kinderen van jongs af aan leren hoe de ‘grote wereld’ werkt.

Leer je kinderen de huishoudelijke basisregels

De huishoudelijke basisregels die ik hieronder noem zijn simpel, maar o zo belangrijk. Met deze makkelijke regels heb je de basis van het huishouden al te pakken. Leer het je kinderen en ze zullen nooit met de handen in het haar staan wanneer zij straks hun eigen stekkie aan jou showen.

1 – Stofzuig je een weg uit de kamer

Herken je het gevoel dat je hebt wanneer je als laatste het stukje voor de deur van een kamer stofzuigt of dweilt, en daarna de deur dichttrekt? Dat gevoel van voldoening? Heerlijk is dat!

Door je een kamer ‘uit te stofzuigen’, kun je dat gevoel van voldoening zien en voelen. Het is dan ook de bedoeling in de verste hoek van een kamer te beginnen met stofzuigen, of dweilen of vegen. Begin nooit maar ergens in het midden; het is niet efficiënt en het duurt langer.

2 – Gemorst? Onmiddellijk opruimen

Logisch, maar toch gebeurt het niet altijd. Denk maar eens aan al die keren dat je moeite moest doen om opgedroogde spaghettisaus van je fornuis te schrobben, of koffie spetters van je keukenkastjes.

Het is zóveel makkelijker om het op te vegen als het nat is dan om het van de vloer te moeten schrobben als het droog en plakkerig is.

3 – Eerst de moeilijkste taken

We hebben de neiging om de moeilijkste taken uit te stellen in de hoop dat ze op magische wijze zullen verdwijnen. Ik maak me hier zelf soms ook nog schuldig aan, terwijl ik zoveel beter weet.

Als je de moeilijke dingen tot aan het einde van de dag bewaart, heb je niet dezelfde hoeveelheid energie als in de ochtend. Dus wordt en overgeslagen en waarschijnlijk nooit gedaan!

Klinkt bekend? Daag jezelf daarom uit om elke morgen de meest gevreesde of moeilijkste taak op je takenlijst als eerste te doen. Je kunt het!

Kind aan de afwas, afbeelding bij artikel: 6 Huishoudelijke basisregels die je kind moet weten
Kinderen vinden het fijn om te helpen in het huishouden

4 – Doe het in één keer goed

Ik vertel dit altijd aan mijn kinderen en niet alleen met betrekking tot het huishouden: Je kunt het werk goed doen en het maar één keer doen, of je kunt het halve werk doen en je moet het opnieuw doen!

Dus doe jezelf een plezier en zorg dat het de eerste keer goed wordt gedaan, zodat je geen kostbare tijd verspilt door het opnieuw te moeten doen. Dit is een tip voor zowel jou als je kinderen, die je op de lange termijn veel tijd zal besparen.

5 – Van boven naar beneden

De keukenvloer stofzuigen en daarna de kruimels van het aanrecht vegen. Stom! Dubbel werk. Werk daarom altijd van boven naar beneden. Ook qua verdieping. Als je beneden alles schoon hebt en er komt iemand op vieze sokken naar beneden, wordt je niet blij als je ze kunt speuren na de dweilbeurt.

Als je boven begint en naar beneden werkt, verhoogt je je efficiëntie en verspil je geen kostbare tijd!

6 – Van schoon naar vies

Ik ga hem uitleggen: Het meest vuile in je huis zijn de vloeren. Dit heeft te maken met de zwaartekracht. Kruimels, stof en vuil vallen namelijk altijd naar beneden, dus op je vloeren.

Deze tip is gerelateerd aan punt 5 hiervoor. Je gaat niet eerst die vuile vloer doen en daarna het aanrecht. Net zo min als dat je eerst het toilet doet en daarna de wastafel. Het is niet hygiënisch, maar zeker ook niet efficiënt, want je moet tweemaal zoveel schoonmaakspullen gebruiken. Bespaar op je was door ‘van schoonst naar viest’ te werken 😉

Ik hoop dat ik je hiermee een aantal handige tips hebt gegeven die je efficiëntie zullen verhogen en die je door kunt geven aan de volgende generatie. Help je kind door hem of haar deze basisregels mee te geven. Het werkt het beste wanneer jij ze ook volgt.

“Schoonmaken is zeker niet het meest leuke in het leven, maar het hoort er nu eenmaal bij.
Als we leren om het efficiënt te doen, kunnen we sneller weer de dingen doen waar we van houden!”

Is het schoonmaken jou nooit geleerd?

Ik schrijf regelmatig mailseries. Dit zijn mails boordevol informatie over een bepaald onderwerp. Deze ontvang je wekelijks en een jaar lang. Je kunt je voorstellen hoeveel informatie je kwijt kunt in 52 e-mails!

Als je moeite hebt met het bijhouden van je huishouden dan is er de mailserie Basis Huishouden. De mails bevatten handige tips om het huishouden zo snel en efficiënt mogelijk te runnen. Misschien doe jij er nu een half uur over om je beddengoed te wisselen, maar met deze tips is het in de helft van de tijd gedaan.

Deze serie mails verklapt de beste handigheidjes uit het huishouden. Of het nu gaat om de was of het poetsen van de badkamer, met deze tips heb je allemaal zo gedaan, ook al heb je geen basis huishoudkennis.

Wil je je kinderen huishoudkennis meegeven?

Recent heb ik een nieuwe mailserie geschreven voor diegene die uit huis gaan, voor het eerst een eigen huis hebben of zelfs voor diegene, die het huishouden nog niet onder de knie hebben.

De serie heeft OP JEZELF WONEN, want net zoveel betekent als op eigen benen staan.

Op eigen benen staan betekent echter, naast meer vrijheid, ook meer verantwoordelijkheden.
Je moet je huis schoonhouden, er gaat weleens iets kapot en je moet goed op je centen passen. Dat betekent dus aanpakken!

Ongetwijfeld zijn er taken in en om het huis, die je nog niet zo goed beheerst. Hindert niet, zo zijn we allemaal begonnen.

Deze serie geeft je een steuntje in de rug met de beste tips en trucs om direct mee aan de slag te gaan. Als je namelijk weet hoe het moet, is het niet zo moeilijk meer en kun je ten volle genieten van het op jezelf wonen!

In deze mailseries verschenen ook:

Pinafbeelding bij artikel: 6 Huishoudelijke basisregels voor een goede start
Bewaar de tips door deze afbeelding op je eigen borden te pinnen!



banner-win-enquete