Huishoudelijke taken verdelen binnen het gezin

Huishoudelijke taken verdelen

Er is absoluut niets mis met de traditionele verdeling van de huishoudtaken, waarbij de man fulltime buitenshuis werkt en de vrouw voor het huishouden en de kinderen zorgt. Maar de tijden zijn veranderd en ook de meeste vrouwen werken nu buitenshuis, terwijl ze nog steeds alle huishoudtaken op zich nemen. En dat geeft wrijving. Het is dus tijd om hier iets aan te doen: Huishoudelijke taken verdelen binnen jouw gezin!

De onjuiste verdeling van huishoudtaken komt juist nu naar voren

Het coronavirus heeft ertoe geleid dat deze wrijving een groot irritatiepunt is geworden bij velen, vooral bij vrouwen. Iedereen is thuis; vanuit huis werken, alle dagen thuis eten en school vanuit huis.

De zwaarste lasten van de pandemie zijn natuurlijk gevallen bij de mensen die ernstig ziek zijn geworden of dierbaren hebben verloren. Maar voor velen, die het geluk hebben dat te kunnen vermijden, bestonden de dagen in de afgelopen maanden uit het zorgen voor kinderen tussen Zoom-vergaderingen door, doorlopend de vaatwasser vullen en het opruimen van werk- en school- gerelateerde spullen.

Het huishouden wordt steeds meer een uitdaging

Er is meer huishoudelijk werk te doen dan ooit nu iedereen thuis is, en er zijn steeds meer compromissen nodig om ervoor te zorgen dat alles volgens schema verloopt. Het is dus echt de moeite waard om wat tijd te besteden aan de verdeling van de huishoudelijke taken.

Een studie toonde aan dat werkende moeders ongeveer 28 uur huishoudelijk werk doen plús de zorg voor de kinderen, terwijl mannen maar 16 uur per week iets in het huishouden doen. De ongelijke verdeling van taken draagt bij aan 30% van de echtscheidingen. Als de een meer doet dan de ander, kan de kwaliteit van leven van die persoon afnemen.

Verdeel huishoudelijke klussen eerlijker – het is beter voor je relatie!

De keuze maak je natuurlijk zelf

Niet elk paar kiest er natuurlijk voor om huishoudelijk werk gelijkmatig te verdelen. Maar naarmate relaties met twee inkomens steeds meer de norm worden, lijkt het een redelijk uitgangspunt, en er zijn aanwijzingen dat het uiteindelijk leidt tot een gelukkiger relatie.

Wisten jullie dat je met het onverwachts doen van de was of een ander huishoudelijk klusje punten scoort bij je partner?

Investeer in praktische hulp in het huishouden

Samsung liet onderzoeken hoe gezinnen huishoudelijke taken verdelen en wat voor invloed dat heeft op de relatie van ouders.

Ze hebben onderzocht hoe Nederlandse gezinnen de huishoudelijke taken verdelen en wat voor invloed dat heeft op de relatie van de ouders. De focus in het onderzoek ligt op het wassen van kleding en de aanschaf van wasmachines. Opvallend is dat er steeds meer smart wasmachines verkocht worden, met als gevolg dat mensen met meer plezier een wasje doen.

Met de slimme wasmachines en drogers van Samsung wordt wassen namelijk nog makkelijker én energiezuiniger. Met een Samsung QuickDrive 8000 serie wasmachine was je bijvoorbeeld tot 50% sneller schoon, waardoor je tijd & geld overhoudt voor leukere dingen met je partner of gezin.

Investeren in geschikte apparaten heeft dus wel degelijk zin. Het huishouden doen met een lekkende vaatwasser of een rammelende wasdroger, werkt niet echt motiverend. Je hebt er alleen maar extra werk van. Je wilt immers efficiënt huishouden om meer vrije tijd over te houden.

Mannen denken dat ze veel doen in het huishouden

Helaas lijkt het leeuwendeel van het werk voor veel stellen die zeggen dat ze klusjes en kinderopvang willen verdelen, nog steeds bij vrouwen terechtkomen. Een deel van het probleem zou kunnen zijn dat mannen hun bijdragen overschatten: Ze denken dat ze veel in het huishouden doen, maar dit komt doordat het merendeel niet weet uit hoeveel en welke taken een huishouden bestaat.

Uit een onderzoek van Morning Consult bleek dat 45% van de mannen denkt dat ze het ‘meeste’ thuisonderwijs op zich nemen nu kinderen thuis zijn, terwijl slechts 3% van de vrouwen het eens is met die zelfbeoordeling.

Uiteindelijk heeft elk stel zijn eigen definitie van wat een partnerschap eerlijk en gelijk maakt. Het is een onderhandeling die moet beginnen met het uitgangspunt dat iedereen meedoet en dat iedereen compromissen sluit.

Waarom je hele gezin betrekken bij het huishouden?

Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om kinderen in het huishouden te betrekken. Het kan zijn dat je geen kinderen hebt, dus kun je ze er ook niet bij betrekken. Betekent echter wel dat je dan van deze ‘extra huisgenoten’ niets hoeft op te ruimen.

Veel ouders willen de kindertijd zo lang mogelijk rekken, de ‘kinderen kinderen laten zijn’ en genieten van veel speeltijd terwijl ze nog jong zijn. Anderen zien kinderen als minder capabel en geven er de voorkeur aan het huishouden zelf zo snel en efficiënt mogelijk af te maken.

Deze argumenten zijn logisch, maar ze vergeten ook de vele positieve voordelen van het betrekken van de kinderen bij het huishouden.

Voordelen om kinderen bij het huishouden te betrekken

Er zijn veel voordelen om je kinderen vanaf jonge leeftijd deel te laten nemen aan het huishouden.

Zo doen ze ervaring op, krijgen levensvaardigheden en leren met geld omgaan. Daarvan leren ze verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid. Ze leren samen te werken, respect voor anderen door anderen te helpen als het even niet lukt. En er zijn nog zoveel meer voordelen om kinderen te laten helpen in je huishouden.

Hoofdstuk 3 van de cursus Efficiënt Huishouden is hieraan helemaal gewijd, van paragraaf 3.1 tot en met 3.4.

Hoe laat je kinderen helpen bij het huishouden

Als er kinderen zijn die ouder zijn dan 5 jaar, moeten ze wat lichte huishoudelijke taken leren. Elke ochtend hun bed opmaken is een goed begin.
Als ze tussen de 10 en 13 jaar oud zijn, moeten de kinderen weten hoe ze moeten stofzuigen, het afval buiten moeten zetten en de afwas moeten doen, of in ieder geval de vaatwasser kunnen vullen en uitruimen.
Als je tieners hebt, kan het kopen van wat boodschappen de last verlichten, of ze kunnen de auto één keer per week schoonmaken. Ze kunnen ook helpen bij het opruimen van het huis.

Huishoudelijke taken verdelen

Ga voor een teambenadering

Stellen met kinderen zijn de beste in teamwerk, omdat elke ouder het grote geheel en de algemene behoeften van het huishouden kent. Maak een lijst van regelmatige klusjes en regelmatige activiteiten die in huis moeten gebeuren. Denk hierbij aan koken, schoonmaken, auto wassen, etc.

Vooral tieners zouden hun eigen schoonmaakverantwoordelijkheden moeten hebben. Wijs aan wie de tafel schoonmaakt, ‘s avonds de afwas doet en wie het afval buiten zet. Door deze eenvoudige huishoudelijke taken leren ze hoe ze verantwoordelijk moeten zijn en hoe ze elkaar kunnen helpen.

Wees flexibel en overleg

Wissel elke dag of week af voor bepaalde huishoudelijke taken. Zo leert iedereen in het huishouden hoe ze alle klusjes moeten doen en het wordt niet zo saai om elke keer hetzelfde te doen. Maar zorg ervoor dat elke beurt eerlijk is. Je wederhelft zorgt bijvoorbeeld een bepaalde week voor de was, de boodschappen en het naar school brengen van de kinderen en vice versa.

Geslacht heeft er niets mee te maken

Je kinderen zullen waarschijnlijk zeggen dat deze taak alleen voor meisjes is en dat deze taak alleen voor jongens is. Iedereen moet iets nieuws of een verscheidenheid aan vaardigheden leren. Leer je kinderen hoe ze deze vaardigheden moeten uitoefenen en hoe ze verantwoordelijk moeten zijn. Hiermee zullen ze de waarde van gelijkheid en eerlijk werk leren kennen en doorbreken we uiteindelijk de geijkte rolverdeling.

Houd het eerlijk

Het doel van het verdelen van huishoudtaken over de gezinsleden is om eerlijk te zijn en het gevoel te geven dat ze worden gesteund door de andere gezinsleden.

Het heeft ook geen zin om iemand een schoonmaaktaak toe te wijzen, als degene meteen de hakken strak zet. Wanneer je de huishoudelijke taken verdeelt, zorg er dan voor dat je weet, dat degene de taak ook echt leuk vindt om te doen, of juist verafschuwt, zodat je hierop de taakverdeling kunt aanpassen.

Zorg ervoor dat die ‘lieve koekjes wél worden gebakken’ en je bereikt veel meer!

Speel in op je interesses

Bekijk de lijst met huishoudelijke taken. Zijn er taken die je graag doet? Als het maaien van het gazon ook de broodnodige stressvermindering is, of als je stiekem geniet van het opvouwen van wasgoed terwijl je naar podcasts luistert, meld je dan aan voor deze klussen.
Vraag je partner of hij of zij het erg vindt taken op zich te nemen die jij absoluut niet leuk vindt om te doen. Mensen zijn veel minder geneigd om taken uit te stellen die ze op zijn minst enigszins plezierig vinden.

Houd rekening met je agenda

Heeft je partner een voltijdbaan en moet hij dagelijks een uur reizen of begint hij later met werken dan jij? Misschien kan hij ‘s ochtends de broodtrommels vullen of boodschappen doen. Houd rekening met ieders vrije tijd.
Begrijp ook dat agenda’s en werktijden kunnen veranderen, en wees hier dan ook flexibel in. Het maakt niet uit als je man een super drukke week heeft en de badkamer niet kan schoonmaken. In plaats van geïrriteerd te raken, pak je zijn taak op, wetende dat hij in de toekomst waarschijnlijk hetzelfde voor jou zal doen.

Wees niet te kritisch

Niemand doet alle klussen precies om dezelfde manier. Er is geen slechte en geen goede manier. Het is je éigen manier. Dat geldt ook voor je partner en je kinderen.
Je kinderen zullen het aanrecht nooit zo schoon achterlaten als jij dat doet en je partner vergeet weleens een hoek van de woonkamer te stofzuigen.
In plaats van ruzie te maken, leer de kleine dingen los te laten. Dat muggenziften op details zorgt voor een onbalans in je relatie en je gezin, zelfs als je de beste bedoelingen hebt. Onthoud dat niemand perfect is, en dat ze hun best doen. Bovendien wil je niet dat de motivatie wegebt.

Huishoudelijke taken verdelen

Overweeg hulp van buitenaf

Veroorzaken huishoudelijke taken maand na maand gekibbel? Als je over de financiële middelen beschikt, kun je overwegen om hulp van buitenaf in te huren. Als je allebei een voltijdbaan hebt kan het huishouden een erge last worden, zeker als je ook nog een gezin moet grootbrengen. Een huishoudster kan dit enorm voor je verlichten. Je kunt je dan meer concentreren op het onderhouden van een gelukkige, gezonde relatie.

Besteed (een deel van) het huishouden uit

Met twee salarissen is er soms extra geld om taken uit te besteden die je echt niet leuk vindt of die onevenredig veel tijd kosten. Of het nu gaat om strijken, schoonmaken, tuinieren of boodschappen doen, door sommige taken uit te besteden, heb je tijd vrij om je te concentreren op de dingen die je echt waardeert. Sommige stellen zijn het niet eens over wat of hoeveel huishoudtaken ze moeten uitbesteden. Aan wie en voor hoeveel uur per week kinderopvang moet worden uitbesteed, kan een emotionele beslissing zijn.

Voor alles wat niet met kinderopvang te maken heeft: Ga terug naar je takenlijst, markeer je minst favoriete klusjes, check je wekelijkse budget en besteed er zoveel mogelijk uit binnen je mogelijkheden.

Wanneer je een bijzonder drukke of stressvolle periode doormaakt, bijvoorbeeld een groot project op het werk, de aanloop naar een promotie of de komst van een nieuwe baby, kan een beetje extra hulp krijgen het verschil maken tussen ‘maar wat aanrommelen’ en een burn-out.

Verdeel de rest van de huishoudelijke taken

Als je eenmaal de dingen die je leuk vindt hebt opgeëist, de juiste apparaten hebt gekozen om het huishoudelijke werk efficiënter te maken en een aantal van je minst favoriete hebt uitbesteed, moet je de rest opsplitsen. Hoewel er geen eenduidige oplossing is voor het splitsen van huishoudtaken, kan de manier waarop je het aanpakt het verschil maken tussen harmonie en conflicten.

De was doen is bij ons thuis geen straf. Met de app op mijn telefoon voor de Wasplanner en het Wasrecept van de nieuwe Quickdrive wasmachine en droger, is wassen een stuk makkelijker geworden. Niet meer nadenken over het te gebruiken programma en wassen op een tijdstip wanneer het jou uitkomt.

Twee mogelijkheden om de huishoudelijke taken te verdelen

De eerste is om de taken te verdelen en iedereen de verantwoordelijkheid neemt voor de taken die ze zijn toegewezen. Sommige stellen kiezen ervoor om de taken gelijk te verdelen, terwijl anderen proportioneel meer taken toewijzen aan één partner die misschien een minder veeleisende carrière heeft of een groter verlangen om dingen voor elkaar te krijgen.

Het tweede wat je kunt doen is om beurten. Hier ben je verantwoordelijk voor elke taak, waarbij je om de beurt bepaalt wie wat doet. Je respectievelijke beurten kunnen overeenkomen met dagen van de week waarop je relatief minder druk bent met je werk. Een van jullie kookt bijvoorbeeld van maandag tot en met donderdag en de ander op vrijdag en in het weekend.

Wat je ook kiest, de sleutel is duidelijkheid. Spanningen komen bijna altijd voort uit een gebrek aan duidelijkheid en communicatie, in plaats van uit een gebrek aan rechtvaardigheid.

Welke huishoudelijke taken zijn er

Hoewel dit natuurlijk per gezin en huishouden verschilt, zijn er doorgaans veel standaard taken die in alle gevallen gedaan moeten worden. Veel van deze taken staan maandelijks op het huishoudschema van Firma Huishouden. Om deze gratis te downloaden maak je een account aan.


Huishoudelijke taken verdelen
Tips bewaren? Pin deze afbeelding op je eigen bord.

Related Articles

20 Tips om thuiswerken succesvol te maken

Het lijkt geweldig; werken vanuit huis. Geen druk, geen controle, later opstaan en het lekker rustig aan doen. Niets is minder waar. Ik werk al jaren vanuit huis en ik weet dat het zo niet werkt. Integendeel. Thuiswerken of op afstand werken is alleen maar lonend als je je productiviteit op peil houdt. Dat wil zeggen; een gezonde balans tussen werk en privé kunt houden. Ik leg je uit wat ik bedoel.

27 Dingen waar je zonder kan rond je 40e

Als je rond de veertig bent heb je, volgens de opruim experts, de meeste spullen. In de loop van vier decennia is de kans groot dat je een behoorlijke hoeveelheid ‘zooi’ om je toe hebt verzameld. En natuurlijk is het dat niet allemaal, er zitten ook dierbare en speciale items bij. Er zijn echter ook genoeg spullen die je beter kunt loslaten. Om wat inspiratie op te doen heb ik ze op een rijtje gezet.

6 Basisregels voor een schoonmaakroutine die bij jou past!

Als je het zat bent en het roer om wilt gooien, kun je op het internet bergen informatie vinden over hoe je dit kunt doen en kun je zelfs prachtige schema’s downloaden, die je hierbij kunnen helpen. Ook ons gratis huishoudschema elke maand. Je volgt het een dag, een paar dagen, maar dan blijkt dat het niet werkt, gooi je het schema in de prullenbak en ben je geen steek verder. Daarom wil ik je vandaag uitleggen waarom dit niet werkt en wat er dan wél werkt. Er zijn namelijk zes basisregels voor een schoonmaakroutine waar je rekening mee moet houden, zodat een routine ook voor jou werkt.