Verbaas jij je ook, als je door de rij met schoonmaakproducten in de winkel wandelt, over de betekenis van woorden als groen, natuurlijk en duurzaam? Hoe kies je nu de juiste milieuvriendelijke schoonmaakproducten? Vandaag leg ik uit wat deze modewoorden betekenen en hoe je producten kiest die bij jou passen.

[automatic_table_of_contents][/automatic_table_of_contents]

Waarom kiezen voor milieuvriendelijke schoonmaakproducten

Blootstelling aan agressieve chemicaliën kan mogelijk schade toebrengen aan de menselijke gezondheid en aan ons hele ecosysteem. Hoewel niet alle groene of milieuvriendelijke producten vrij van chemicaliën of volledig onschadelijk zijn, kunnen ze een gezonder alternatief zijn.

Zoveel termen, labels en certificeringen; wat nu?

Als je denkt aan groene schoonmaakproducten, zijn er veel termen die voorbij komen; biologisch afbreekbaar, chemicaliënvrij, milieuvriendelijk of minder afvalverpakkingen. Dit zijn allemaal goede associaties, maar je favoriete reiniger kan alle of geen van deze eigenschappen hebben. Hetzelfde geldt voor modewoorden als ‘schoon’ en ‘natuurlijk’, die vaak in het oog springen.

Als er verwarring is over product etiketten, is het handig om een ​​paar definities te kennen. Groene schoonmaakproducten moeten hetzelfde presteren als reguliere producten, maar met een kleinere negatieve impact op het milieu en de gezondheid.

Het dilemma is dat veel product labels betekenisloze termen gebruiken. De termen natuurlijk en milieuvriendelijk zijn meestal betekenisloos en daardoor heb je weinig garantie.

Sommige merken krijgen groene certificeringen, wat een positief teken kan zijn dat de producten minder schadelijk zijn voor mens en ecosysteem, maar de waarde van certificering hangt af van wat er wordt gecertificeerd. Je kunt het lezen in Wat is de beste ecologische allesreiniger. Lees dus de kleine lettertjes, zodat je weet welke claims bij welke certificeringen worden geverifieerd.

Neem niet zomaar alles aan

Veel mensen gaan ervan uit dat groene schoonmaakproducten de volgende eigenschappen hebben:

  • Geen fosfaten, chloor, kunstmatige geur- of kleurstoffen
  • Ze zijn biologisch afbreekbaar of hebben een recyclebare verpakking
  • De ingrediënten zijn plantaardig of biologisch geteeld met behulp van duurzame landbouwmethoden 

Maar dit is niet altijd het geval!

Een andere veelgehoorde overtuiging is dat merken voor groene producten donaties of bijdragen doen aan filantropische of humanitaire doelen. Maar niet allemaal doneren ze een deel van hun winst aan milieudoelen. Anderen kunnen op onzichtbare manieren een positieve invloed hebben op de planeet, zoals het gebruik van milieuvriendelijke grondstoffen of het compenseren van hun ecologische voetafdruk. 

Hoewel er een grote verscheidenheid aan definities is, zijn al deze handelingen en veranderingen over het algemeen goed. Het is echter belangrijk om te weten wat je koopt, en labels kunnen daarbij helpen. 

Wat betekenen groene etiketten voor schoonmaakproducten?

Merken gebruiken vaak meerdere tags en certificeringen die op het eerste gezicht misschien overbodig lijken. Standaard teksten die je kunt vinden, zijn onder meer:

  • Diervriendelijk: Dit geeft aan dat producten niet op dieren zijn getest.
  • Milieuvriendelijk: Dit wordt gebruikt voor producten die niet schadelijk zijn voor het milieu. Het suggereert dat alles, van productie tot verpakking van het product, gunstig en veilig is voor de planeet, waardoor de impact op het milieu wordt verminderd.
  • Groen: Dit label suggereert dat de producten veiliger zijn voor de gezondheid van mens en planeet.
  • Duurzaam: Dit suggereert dat een product gedurende zijn hele levenscyclus ecologische, economische en sociale voordelen zal behouden.
  • Natuurlijk: Dit suggereert dat het is gemaakt van ingrediënten die zijn afgeleid van bronnen in de natuur.
  • Niet-toxisch: Dit suggereert dat de elementen die worden gebruikt om de producten of stoffen te maken vrij zijn van gifstoffen en nadelige gezondheidseffecten voorkomen.

De bovenstaande claims kunnen worden gemaakt of afgeleid, maar zoals opgemerkt, kunnen ze zo breed zijn dat ze zinloos zijn. Kijk bij het kopen van schoonmaakproducten en vraag naar details, inclusief certificeringen van groene producten. Enkele voorbeelden van certificeringen zijn:

  • Gecertificeerd biologisch : Dit geeft aan dat producten geen genetisch gemodificeerde organismen of synthetische meststoffen gebruiken. Hoewel het vaker voorkomt in voedsel, is het wel van toepassing op bepaalde schoonmaakproducten.
  • Gecertificeerd Biobased : Deze labels laten zien hoeveel van een product biobased (producten die geheel of gedeeltelijk gemaakt zijn van biogrondstoffen) ingrediënten bevat.
  • Ecologo : Dit is een certificering afgegeven door een derde partij, een bedrijf met meer dan 100 jaar ervaring in het ontwikkelen van veiligheidsnormen. Het toont producten met een verminderde impact op het milieu.
  • Green Seal : Dit is de originele groene reinigingscertificering, die al sinds 1989 bestaat. Het omvat een evaluatie om ervoor te zorgen dat producten voldoen aan specifieke duurzaamheidsnormen. De gehele levenscyclus van het product wordt beoordeeld, wat inhoudt dat er strikte normen zijn waaraan een product moet voldoen om gecertificeerd te worden. 

Wat is greenwashing?

Greenwashing is wanneer bedrijven op bedrieglijke wijze milieuvriendelijke claims op hun productverpakking gebruiken. Een voorbeeld van greenwashing is wanneer een fles wasmiddel fosfaatvrij is gelabeld . Omdat fosfaatvrije wasmiddelen al de norm zijn, wordt dit gezien als greenwashing.

Een ander voorbeeld is wanneer een spons als recyclebaar wordt bestempeld. Alleen omdat iets herbruikbaar is, wil dat nog niet zeggen dat het ook echt recyclebaar is. Zo’n claim op de verpakking kan een concurrent, die exact hetzelfde product heeft, te slim af zijn. Een consument die snel kijkt, kan ‘recyclebaar’ verwarren met ‘composteerbaar’ of ‘biologisch afbreekbaar’ en denken dat hij een superieure keuze maakt, terwijl hij in werkelijkheid een gewone spons koopt. 

Deze claims worden als greenwashing beschouwd omdat ze een milieuvoordeel aangeven, maar de toepassing bestaat niet.

Pas ook op voor nep-milieuvriendelijke symbolen die door merken zijn gemaakt. Bedrijven kunnen zelf logo’s of symbolen ontwerpen, die niet worden ondersteund door enige institutionele beoordeling.

♥ LEESTIP: Wat is de beste ecologische allesreiniger?

huismiddeltjes en recepten zonder chemicaliën

Hoe je de juiste milieuvriendelijke schoonmaakproducten kiest

Er zijn een paar vuistregels bij het kiezen van welk groen schoonmaakproduct voor jou geschikt is. Zoek naar die met minder ingrediënten, en pas op voor die met de lange namen met meerdere lettergrepen. Zoek naar signaalwoorden (gevaar, waarschuwing, voorzichtigheid, enz.), die natuurlijk niet positief zijn. Zoek naar ingrediënten als geurstoffen, kleurstoffen en ontvettingsmiddelen, waarmee je voorzichtig moet zijn. 

Vertrouw je het niet en wil je er echt helemaal zeker van zijn dat jouw schoonmaakmiddelen het milieu en je gezin niet schaden? Kies er dan voor om je eigen schoonmaakproducten te maken. 

Firma Huishouden helpt je daarbij. Je kunt ervoor kiezen om meteen aan de slag te gaan en de recepten in deze e-books te maken.

Je kunt er ook voor kiezen om een expert te worden in het schoonmaken met je eigen schoonmaakmiddelen. Kijk dan eens of de mailserie VLEKKEN VERWIJDEREN 100% NATUURLIJK iets voor je is.

Deze mailserie is bedoeld voor iedereen die een groen huishouden wil en wil schoonmaken zonder chemicaliën.

Deze handige mailserie biedt je daarom veilige, biologische en doeltreffende alternatieven voor de chemische schoonmaakmiddelen die gebruikt worden het schoonmaken in en rond het huis.

Goedkoper, gezonder en beter voor het milieu!

Met deze mailserie ontvang je een jaar lang elke week, dus 52 keer, een mail met doeltreffende huishoudmiddeltjes en recepten zonder chemicaliën.