Een huishouden is heel goed vergelijkbaar met de organisatie van een bedrijf. In beide gevallen moet het management (‘mamagement’) zorgen dat alles goed verloopt. Je moet als manager waakzaam zijn en een goed aanpassingsvermogen hebben, want er verandert nogal eens wat,
Mijn huishouden is mijn onderneming en ik ben het management.
Dat klinkt mooi hè?
In beide gevallen moet het management zorgen dat alles op rolletjes loopt. Toch?
En een onderneming runnen is keihard werken. Met soms daarnaast nóg een baan!
Vergelijkingen tussen onderneming en huishouden
Je moet zorgen dat je goed geïnformeerd blijft, op de hoogte bent van je huisgenoten, wat ze doen, wanneer ze wát doen, ook wat ze willen bijvoorbeeld. Maar ook je laten informeren over gezonde voeding, rages, de openingstijden van de bibliotheek, de aanbiedingen, etc.
Je moet je verdiepen in problemen, plannen of wensen om deze te kunnen oplossen of vervullen. Alle mogelijke uitkomsten berekenen in je hoofd, mensen daar voorzichtig en tactisch op voorbereiden, de prioriteiten in het oog houden, alle plussen en minnen afstrepen en uiteindelijk beslissen. Een voorbeeld hiervan is de aanschaf van een nieuwe wasmachine of de schoolkeuze voor je kinderen.
Je moet consequent zijn. Regels zijn regels en die gelden voor iedereen, dus ook voor jou. Een besluit is een besluit en daar op terugkomen maakt je positie wankel.
Overleggen in je huishouden
Je moet soms overleggen. Wanneer je het bedrijf met iemand anders runt, dus het huishouden met iemand anders deelt, dan dient er af en toe overleg plaats te vinden. Bijvoorbeeld voor een goede taakverdeling.
Een goede taakverdeling is essentieel, echt. Zonder kun je het wel schudden. Stel je eens voor zeg, dat je alles alleen zou moeten doen!
Het geheim van de onderneming
Dit is het geheim van mijn huishouden, mijn onderneming:
Op de hoogte zijn, overleggen, beslissen en uitvoeren
Het werkt echter alleen wanneer het consequent gebeurt. Zowel bij een echte onderneming, als bij een huishouden, moeten deze regels altijd worden toegepast, als een vaste gewoonte. Na verloop van tijd komt er een routine en orde in de chaos. En echt, geloof me, het is niet moeilijk.
Ik hoor je denken dat het je allemaal te veel is. Vereenvoudig dan je taken. Dat is wat ik jaren geleden heb gedaan en ook het doel van Firma Huishouden. Bedenk een aanpak die bij jou past, een routine waarmee jij je happy voelt. Bedenk een systematische aanpak.
Het gezin als onderneming
In Het gezin als onderneming laat Mariangeles Nogueras op heldere en inspirerende wijze zien hoe je je huishouden zodanig kunt organiseren dat de combinatie van werk en zorg voor een gezin mogelijk én plezierig wordt. Door iedereen te betrekken bij het dagelijkse takenpakket, blijft er extra tijd over om van het leven te genieten.
Plannen is essentieel
Planning en organisatie is een belangrijk onderdeel in deze onderneming.
Een agenda of planner is daarom een onmisbaar onderdeel. Een persoonlijke agenda en een gezinsagenda, die iedereen kan raadplegen. Voorwaarde van zo’n agenda is natuurlijk dat alles wordt opgeschreven en dat je er regelmatig inkijkt. Ik check mijn agenda’s elke ochtend en elke avond zeker.
Je persoonlijke taken erin vermelden is ook een mogelijkheid. Of een klussenlijst voor je man 🙂
Voor mijn huishouden is het een onmisbaar item. Mijn man werkt ploegendiensten, de kinderen sporten drie maal per week, hebben uiteenlopende schooltijden die per maand weer veranderen, mijn man en ik doen veel vrijwilligerswerk waarin vergadert moet worden, mijn eigen wisselende werktijden en mijn vaste blogtijden zijn enkele voorbeelden die ik allemaal noteer.
Wanneer alles is genoteerd in mijn digitale agenda ziet het er ook beter gestructureerd uit. In mijn hoofd zou het anders een grote chaos zijn.
De chaos in mijn hoofd wordt een overzichtelijke constructie door een agenda te gebruiken
Evenementen zoals een vrijgezellenfeest of dingen die heel zelden moeten gebeuren zoals verlenging van belangrijke documenten noteer ik er ook in. Deze laat ik herhalen, zodat ik er elk jaar een herinnering van krijg.
Documenten vergeten te verlengen is duur
Mijn huishouden is mijn onderneming en die is niet altijd even succesvol geweest. Wil je weten hoe ik er een succes van heb gemaakt? Blijf dan op de hoogte van Firma Huishouden en schrijf je in voor leesvoer op zaterdag.
Hoe succesvol is jouw onderneming? Lukt het allemaal of kun je wel wat hulp gebruiken?
Helga Post®
Related posts
2 Comments
Comments are closed.
[…] ik weet uit ervaring dat het niet te maken heeft met de leeftijd van je kinderen, dat wanneer het huishouden dan een week niet wordt gedaan, je bijna de bomen door het bos niet meer ziet. Een beetje hulp kon […]
[…] wilt toepassen, sta je met je gehele aandacht stil bij wat je aan het doen bent. Bekijk je het huishouden op die manier, sla je twee vliegen in één klap. Makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik menig […]