In onze moderne tijd moeten we er bewust op letten dat we voldoende lichaamsbeweging krijgen. Omdat we steeds minder zware lichamelijke arbeid verrichten, is dagelijkse lichaamsbeweging niet vanzelfsprekend.  Volgens Midas Dekkers, in zijn boek ‘Lichamelijke oefening’ is sporten het product van de industriële samenleving: “hoe meer de machines ons uit handen nemen, des te harder zweten we in de sportschool”.  Toen ik dat boek las, moest ik regelmatig glimlachen over zijn uitspraken. Misschien wel door de herkenning, omdat ik zelf ook niet zo van sporten houd? Niet van sporten, maar wel van gezond bewegen op een manier die bij mij past. Goed om je te realiseren dat je lichaamsbeweging kunt integreren in je dagelijkse leven en dus ook in je vakantie.

Fietsen is gezond

Stap eens lekker op de fiets. In bijna heel Nederland kom je routebordjes tegen van fietsroutewerken. Knooppuntroutes, oftewel fietsroutenetwerken, bestaan uit een groot aantal genummerde knooppunten. Tussen die knooppunten lopen in twee richtingen bewegwijzerde verbindingsroutes. Op elk knooppunt staat een informatiepaneel met knooppuntnummer en een overzicht van het fietsroutenetwerk in de omgeving.  Wat dat betreft is het met de knooppunten routes voor iedereen goed te doen. Onderweg ga je lekker ergens op een terrasje zitten of je neemt een lekkere lunch mee voor onderweg. Voor op een bankje, op een heel mooi plekje in de natuur.

“Het leven is als fietsen: om je evenwicht te bewaren, moet je in beweging blijven: Albert Einstein”.

Bewegen in de buurt

Wandelen: Lopen is een uitstekende lichaamsbeweging: tijdens het lopen gebruik je veel verschillende spieren en het is ontspannend. Waar wandel jij het liefst: in het bos, op het strand of in de duinen? Misschien zijn er in je eigen buurt volop mogelijkheden om te wandelen. En om op deze manier je eigen buurt met andere ogen te bekijken.

Lichaamsbeweging op het strand

Op het strand heb je volop mogelijkheden om te bewegen, zoals wandelen langs de vloedlijn, een potje tennis, of zandkastelen bouwen. Vaak worden er op het strand ook allerlei activiteiten georganiseerd, zoals bijvoorbeeld in Noordwijk. Hierbij kun je denken aan de volgende activiteiten: beachvolleybal, zandsculptuur bouwen in teams, disc golf, beachgolf, brandingraftenbranding kanoënGPS wandel- of fietstocht door de duinen, etc. Zelfs een combi met een solextocht of mountainbike tocht .

Lichaamsbeweging voor kinderen

Bovenstaande manieren van bewegen kun je natuurlijk ook samen met kinderen doen. Hoe leuk is dat, om op een speelse manier samen te bewegen.  Een leuk boek ter inspiratie: De groene spelen voor jong en oud.

Groene spelen zijn coöperatieve spelen. Het zijn speelse bewegingsvormen waarbij winnen en verliezen niet voorkomen. Dit boek is de nieuwste versie. Er is een belangrijke uitbreiding voor de onderbouw in opgenomen. Het speldoel ligt in de activiteit zelf. Niet het winnen maar het samen speels bewegen staat centraal. Het spel slaagt als iedereen meedoet. En iedereen doet graag mee omdat het beslist leuk is om mee te doen. Het speldoel kan slechts bereikt worden door een gezamenlijke inspanning van alle deelnemers.

 Bewegen is gezond

Het menselijk lichaam er wel voor gemaakt om te bewegen. Dat weten we allemaal wel, maar doen is een stukje lastiger. Vooral in de vakantie, als je ook lekker lui wilt zijn. Het voordeel van bewegen is: je lijf blijft soepel, je spieren worden sterker, betere stofwisseling en je maakt dopamine aan (geeft een geluksgevoel).

Bijkomend voordeel is, dat je lekker kunt eten in de vakantie, omdat je die extra calorieën er ook weer vanaf beweegt. Heb je ondanks alles toch geen zin om te bewegen, dan hoop ik dat je er geen schuldgevoel van krijgt. Als dat wel zo is, dan moet daar wel zo snel mogelijk vanaf, om de vakantiepret niet te drukken.

Stop jij met bewegen in de vakantie of ga je gewoon door?

Vakantie en lichaamsbeweging, zo doe je dat

Foto: Yannic Läderach
Dit artikel bevat gesponsorde links. Lees hierover in de disclaimer.

Reacties via Facebook