Deze zomervakantie voor de kinderen is (bijna) weer voorbij. Het was een vreemd jaar, zeker voor kinderen. En dat jaar is nog niet voorbij. Hoewel het voor kinderen altijd spannend is om na de zomervakantie weer naar school te gaan, zal het waarschijnlijk vooral nu een grote stap zijn. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor ouders. Natuurlijk zijn er maatregelen met betrekking tot het Coronavirus genomen om de basisscholen en middelbare scholen zo veilig mogelijk te maken, maar het is moeilijk om je geen zorgen te maken.

Ik weet het nog zo goed; de spanning van het wisselen na de zomervakantie. Nieuwe klas, nieuwe school of dat ene moment dat je van de basisschool naar het middelbaar onderwijs gaat. Hoe dichterbij die eerste schooldag komt, hoe harder de zenuwen door je lichaam gieren. Het is zo spannend, dat je bij iedere gedachte aan die verandering, je maag een tuimeling maakt. En hoe jonger hoe erger.

Ik heb het nu nog maar in veel mindere mate. Je kunt het nu relativeren. Iedereen is nieuw en iedereen vind het spannend. En hoewel mijn moeder dat elk jaar weer tegen me zei om me gerust te stellen, snap ik het nu. Als je je eigen spanning opzij zet en van een afstand kijkt naar je nieuwe klasgenoten, of in mijn geval nu, studiegenoten, voel je hun spanning gewoon. Aan het eind van de eerste dag is deze gelukkig meestal weggeëbd.

Naar een nieuwe klas, een nieuwe school of naar het middelbaar onderwijs: Het blijven spannende momenten voor een kind. En dan heb je nu ook nog dit ‘rare’ jaar … Om de zorgen voor je kind, maar ook die van jezelf wat weg te nemen heb ik een lijstje samengesteld om het wat relaxter te laten verlopen. Want naast het virus zijn er namelijk ook nog andere dingen die je als ouder moet regelen, voordat je kinderen weer naar school gaan, net als elk ander jaar.

1. Stel je kind gerust

Naar school gaan of een nieuw schooljaar beginnen kan in de beste tijden stressvol zijn, laat staan ​​tijdens een wereldwijde pandemie. Je kunt je kind op zijn gemak laten voelen door een open gesprek te voeren over wat hem zorgen baart en hem te laten weten dat het normaal is om angstig te zijn.

Kinderen kunnen nerveus of terughoudend zijn om naar school terug te keren, vooral als ze al maanden thuis leren. En ook al zijn ze voor de vakantie al wel weer naar school geweest, dan nog zal dit een grote stap zijn. Kinderen kunnen het ook moeilijk vinden om fysiek afstand te houden van vrienden en leraren terwijl ze op school zijn. Je zou ze daarom kunnen laten nadenken over andere manieren om verbonden te blijven.

Stel kinderen gerust over de veiligheidsmaatregelen en herinner ze eraan dat ze door handen te wassen en in hun elleboog te niesen, kunnen voorkomen dat ziektekiemen zich verspreiden. Herinner ze ook aan de positieve dingen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hun vrienden weer zien en nieuwe dingen leren.

Naast het letten op tekenen van stress of angst bij je kind, is het natuurlijk ook belangrijk om de gezondheid van je kind te blijven controleren. Er bestaat ook bezorgdheid dat het pesten kan toenemen wanneer kinderen weer naar school gaan, vanwege verkeerde info rond COVID-19. Vertel je kind daarom dat het virus niks te maken heeft met hoe iemand eruitziet of waar hij of zij vandaan komt. Pesten is altijd verkeerd en iedereen verdient het om zich veilig te voelen op school.

2. Bereid je kind voor op de eerste schooldag

Voordat je kind naar bed gaat, moet het zijn boeken inpakken en tas klaarmaken. Leg of laat je kind zijn kleding voor de volgende dag klaarleggen. Leg alle apparaten die opgeladen moeten worden aan de lader. In de ochtend scheelt dat weer hoofdzorgen. In het beste geval kun je ook alvast de lunch voor de volgende dag voorbereiden.

Mijn moeder heeft me dit ook laten doen toen ik voor de eerste keer naar de middelbare school ging. Ik was heel lang nerveus over alles wat ik moest doen en regelen, en daarom is het veel beter om dat de avond van te voren al te regelen. Zo kon ik tenminste wat geruster slapen en hoefde ik me verder nergens zorgen meer over te maken. Dit beviel me destijds zo goed dat ik vervolgens elke avond alles klaar ging leggen voor de volgende dag. Vooral als ik me dan eens versliep, wat natuurlijk af en toe voorkomt, hoefde ik alsnog niet helemaal in paniek te raken, want alles was al geregeld.

3. Gebruik Checklists

Leer je kind om er een gewoonte van te maken een to-do-lijst te maken. Laat hem/haar een eigen lijst maken voor de taken die hij nog moet doen en voor welke materialen hij/zij mee moet nemen naar school.

Ik ben zelf heel erg van de lijstjes, juist omdat ik hier op jonge leeftijd al mee begon. De eerste week vond ik zo spannend, dat ik vergat wat voor huiswerk ik voor de volgende les moest maken. En dat maakte het nog weer spannender. Dus ik heb geleerd dat lijstjes heel fijn zijn. Zo hoefde ik niet bang zijn dat ik iets vergat en ik creëerde tegelijkertijd meer rust in mijn hoofd.

Natuurlijk had ik later altijd een agenda bij me en als ik dan thuis was ging ik voor mezelf een to-do-lijst uitschrijven voor die dag. Zo kun je alles afvinken en dat geeft een voldaan gevoel. En bovendien is het erg motiverend.

4. Creëer een studieplek

Als je kind moet studeren of leren na school, moet hij/zij een rustige plek met weinig afleiding hebben. Dit kan natuurlijk ook gewoon op zijn of haar slaapkamer, maar een goede stoel en bureau zijn dan wel een vereiste. Vooral als je kind snel afgeleid is, is dit belangrijk.

Ik wilde het liefst altijd gewoon beneden zitten, gezellig bij mijn familie. Maar dit werkte simpelweg niet. Dan deed ik elke keer een opdracht en dan werd ik afgeleid en was ik weer bezig met wat anders. Uiteindelijk ben je dan de hele avond bezig. Maar toen ik in begon te zien dat ik er minder lang over deed wanneer ik rustig op mijn kamer zat, werd dat mijn vaste plek. Nu had ik veel meer tijd over en kon ik alsnog ‘s avonds bij mijn familie op de bank zitten of met vrienden afspreken.

5. Organiseer schoolspullen

Help je kind om alle papieren bij elkaar te houden. Je kunt verschillende mappen kopen om alle papieren te ordenen. Je kunt ook 1 map als “nog doen” bestempelen en de andere als “gedaan”.

Ik had eerder een map voor elk vak waarbij ik losse papieren meekreeg. Alhoewel dat misschien betekent dat je heel veel mappen hebt, is het wel heel overzichtelijk. Natuurlijk heb je ook niet al je vakken op één dag, dus hoef je ze ook niet allemaal mee te slepen. Het zal eerst voelen als heel veel werk, dat had ik ook, maar later had ik er alleen maar profijt van.

6. Houd een gezinskalender bij

Noteer taken, buitenschoolse activiteiten, vrije dagen van school, maar ook examens of projecten van je kinderen. Je gezin kan zo elkaars activiteiten bijhouden en zo voorkom je dat er niks dubbel gepland wordt. Met zo’n gezinskalender geef je tevens je kinderen het goede voorbeeld. Zo laat je zien dat ook jij alle taken plant.

Ik vond het altijd erg fijn dat mijn moeder zo alles bijhield. Aangezien ik erg snel in de stress schoot, wanneer ik iets vergat, was ik blij dat ik in ieder geval op de kalender kon zien wat er ging gebeuren.

Plannen, plannen, plannen …

Wanneer je kind weer naar school gaat is het belangrijk om het plannen bij te houden. Ik ben van jongs af aan al begonnen met het nummeren van mijn taken, zodat ik wist wat ik eerst moest doen, ofwel wat het belangrijkste was. Sommige taken kunnen niet in een keer uitgevoerd worden, maar die verdeeld ik dan op in delen voor verschillende dagen. Ik heb gemerkt dat vele studenten bij mij in de klas het nog steeds moeilijk vinden om te plannen.

Goed kunnen plannen is later echter wel erg belangrijk om je doelen te bereiken. En ik denk dat het daarom ook goed is om het op jonge leeftijd te leren, zodat je er later echt voordeel van hebt.

Wat doe jij om bij je kind spanning weg te nemen of heeft jouw kind dit niet nodig?