Nu de zomer en/of vakantie voorbij is en je wellicht thuis zit te werken, verdient je thuiswerkplek wel een opruimbeurt. Een opgeruimd en georganiseerde werkplek heeft ook een enorme positieve invloed op je productiviteit. En die boost kun je wel gebruiken na de vakantie, toch? Focus, concentratie en er weer fris tegenaan. Laten we je werkplek opruimen!
Waarom is het belangrijk om je werkplek schoon te houden?
Zeker in deze tijd is het ook belangrijk om alle ziektekiemen buiten de deur te houden. Een werkplek kan een grote bron zijn. Er wordt gewerkt, soms met zweethanden, er wordt koffie gedronken en je knoeit soms, en soms wordt er zelfs gegeten, als de deadline nadert.
Belangrijk dus om je werkplek regelmatig schoon te maken. Dagelijks een doekje over je bureau na het werken is geen overbodige luxe en het houdt ziektekiemen op afstand.
Wat zijn de voordelen van een schone werkplek?
• Minder afleiding door rommel
• Gezondere omgeving door minder ziektekiemen
• Minder fouten doordat werkprocessen overzichtelijker zijn
• Beter moreel
Wat doe je met het afval van een thuiswerkplek?
Als thuiswerker genereer je uiteraard afval, en dan met name papier afval. Afval dat niet door de reguliere afvaldienst wordt opgehaald. Om te voorkomen dat je er wekelijks, of zelfs dagelijks mee moet sjouwen om het papierafval weg te brengen, huur je een extra afvalcontainer.
Lekker duurzaam, want doordat je papier en karton afzonderlijk laat ophalen, kan het weer gerecycled worden tot nieuw papier.
Bovendien bespaar je ook nog eens op je restafval, want papier en karton nemen best veel ruimte in beslag en restafval is in verhouding duurder dan papier en karton.
Aan de slag
Ruim je bureau op
Rommel is last, iets dat je niet wilt tijdens het werken. We kennen allemaal de uitdrukking ‘Een opgeruimde omgeving is een opgeruimd hoofd’. Dat geldt zeker als je er ook moet werken. Je moet een leeg hoofd hebben om aan de werkdag te beginnen, zodat je je kunt focussen op wat er te doen staat.
Een opgeruimd bureau is dus essentieel. Ruim na elke werkdag je bureau op, zodat je ’s ochtends opgeruimd kunt beginnen.
Zo houd je je bureau rommelvrij
Houd je bureau vrij van rommel door deze stappen te volgen:
• Vraag jezelf; hoort dit item op mijn bureau? Als dit niet het geval is, gooi het dan weg of leg het op de juiste plaats.
• Leg pennen, briefpapier, ordners of boeken na gebruik terug op de juiste plaats.
• Gebruik je bureaulades om belangrijke items op te bergen die je dagelijks nodig hebt.
• Overweeg om digitaal te gaan om de hoeveelheid papier die je gebruikt te verminderen.
Reinig je apparatuur
Je handen raken het tig keer aan per dag; wat zit er aan je handen? Wat heb je net gedronken of gegeten? Vetvlekken, kruimels, allerlei onzichtbare viezigheden kleven er aan je toetsenbord. Door veelvuldig gebruik kunnen ze ook bacteriën bevatten die zich gemakkelijk verspreiden. Eenvoudige ontsmettingsdoekjes kunnen je hierbij snel helpen.
Maak de vloer schoon
Vloeren kunnen gemakkelijk stof, bacteriën en veel mogelijke ziektekiemen bevatten, die vanaf de buiten worden meegenomen. Gemorste vloeistoffen, zoals eten en drinken, die op de vloer vallen, kunnen bacteriën en ziektes overgedragen.
Een reiniging met bleekmiddel is meestal de meest effectieve methode om harde oppervlakken te reinigen, terwijl tapijten met stoom kunnen worden gereinigd om ervoor te zorgen dat ze vlekkeloos zijn.
Tips om je werkplek schoon te houden
Eet niet aan je bureau
Eten aan je bureau zorgt alleen maar voor meer problemen, zowel voor de schoonmaak als voor de hygiëne in het algemeen.
Gooi dingen weg en recycle
Veel afval kan worden gerecycled, van die oude flesdop tot die stapel kranten! Het helpt niet alleen het milieu, maar het houdt ook je werkplek schoon en netjes. Probeer binnen je dag 5 minuten te besteden aan het weggooien van al het oude afval dat op of rond je bureau ligt. Je zult je veel beter voelen als je dit doet.
Gebruik luchtverfrissers
Luchtverfrissers op of rond je werkplek zijn voordelig om je ruimte lekker fris te laten ruiken. Het creëert een positieve sfeer. Houd je ramen ook open tijdens warmer weer, dit komt een goede ventilatie ten goede.
Vergeet niet af te stoffen
Stof is overal en het nestelt zich gemakkelijk op hoger gelegen oppervlakken, zoals fotolijsten, afbeeldingen, klokken en de bovenkant van archiefkasten. Stof kan lastig zijn om bij te houden, maar eens per week met een droge doek het stof verwijderen en daarna de stofzuiger erdoor, doet wonderen.
Houd essentiële items georganiseerd
Bewaar alle essentiële items die dagelijks worden gebruikt op een georganiseerde manier. Zelfs kantoorbenodigdheden zouden een specifieke plaats moeten hebben, net als de spullen in je huis. Dit houdt alles ergonomisch en binnen handbereik.
Elimineer de rommel
Weg met meubels en andere items die je niet meer gebruikt. Het maakt niet uit of je het weggooit, weggeeft of opbergt. Hoe meer items je kunt elimineren, hoe meer mentale ruimte je jezelf geeft.
Maak van schoonmaken een gewoonte
Het schoonmaken en organiseren van je werkplek moet consequent gebeuren. Wacht niet tot dingen zich opstapelen, want hier komt de stress om de hoek kijken. Maak opruimen en schoonmaken onderdeel van je dagelijkse routine.
Als je deze tips in acht neemt, zal je je productiever en minder gestrest voelen, en je dag met een goed gevoel doorkomen.
Werkplek opruimen: Benut elke plek
Velvet is on-trend! Deze turquoise velvet stoel brengt direct sfeer in je werkplek, is tijdloos en past in vrijwel ieder interieur.
Zet het metalen wandrek tegen de muur op je bureau. Koop ook een aantal bijpassende metalen mandjes om aan het rek te hangen voor kleine spullen.
Met bureau Charlie is jouw werkplek comfortabel én ziet het er ook nog eens super trendy uit. Door de metalen look met het sierlijke hout creëer je een elegante maar stoere look.