Idee v/d maand: Werkplek opruimen na de vakantie

Nu de zomer en/of vakantie voorbij is en je wellicht al anderhalf jaar thuis zit te werken, verdient je thuiswerkplek wel een opruimbeurt. Een opgeruimd en georganiseerde werkplek heeft ook een enorme positieve invloed op je productiviteit. En die boost kun je wel gebruiken na de vakantie, toch? Focus, concentratie en er weer fris tegenaan. Laten we je werkplek opruimen!

“De wetenschap bewijst dat emotionele gezondheid en reinheid nauwer met elkaar verbonden zijn dan je zou denken.”

Waarom is het belangrijk om je werkplek schoon te houden?

Zeker in deze tijd is het ook belangrijk om alle ziektekiemen buiten de deur te houden. Een werkplek kan een grote bron zijn. Er wordt gewerkt, soms met zweethanden, er wordt koffie gedronken en je knoeit soms, en soms wordt er zelfs gegeten, als de deadline nadert.

Belangrijk dus om je werkplek regelmatig schoon te maken. Dagelijks een doekje over je bureau na het werken is geen overbodige luxe en het houdt ziektekiemen op afstand.

Wat zijn de voordelen van een schone werkplek?

• Minder afleiding door rommel
• Gezondere omgeving door minder ziektekiemen
• Minder fouten doordat werkprocessen overzichtelijker zijn
• Beter moreel

“Een opgeruimde werkruimte is belangrijk, maar dat geldt ook voor een schone, vuilvrije ruimte. Dit is de andere kant van reinheid, het deel van desorganisatie dat ook van invloed kan zijn op je fysieke gezondheid.”

Aan de slag

Ruim je bureau op

Rommel is last, iets dat je niet wilt tijdens het werken. We kennen allemaal de uitdrukking ‘Een opgeruimde omgeving is een opgeruimd hoofd’. Dat geldt zeker als je er ook moet werken. Je moet een leeg hoofd hebben om aan de werkdag te beginnen, zodat je je kunt focussen op wat er te doen staat.

Een opgeruimd bureau is dus essentieel. Ruim na elke werkdag je bureau op, zodat je ‘s ochtends opgeruimd kunt beginnen.

Zo houd je je bureau rommelvrij

Houd je bureau vrij van rommel door deze stappen te volgen:

• Vraag jezelf; hoort dit item op mijn bureau? Als dit niet het geval is, gooi het dan weg of leg het op de juiste plaats.
• Leg pennen, briefpapier, ordners of boeken na gebruik terug op de juiste plaats.
• Gebruik je bureaulades om belangrijke items op te bergen die je dagelijks nodig hebt.
• Overweeg om digitaal te gaan om de hoeveelheid papier die je gebruikt te verminderen.

Reinig je apparatuur

Je handen raken het tig keer aan per dag; wat zit er aan je handen? Wat heb je net gedronken of gegeten? Vetvlekken, kruimels, allerlei onzichtbare viezigheden kleven er aan je toetsenbord. Door veelvuldig gebruik kunnen ze ook bacteriën bevatten die zich gemakkelijk verspreiden. Eenvoudige ontsmettingsdoekjes kunnen je hierbij snel helpen.

Maak de vloer schoon

Vloeren kunnen gemakkelijk stof, bacteriën en veel mogelijke ziektekiemen bevatten, die vanaf de buiten worden meegenomen. Gemorste vloeistoffen, zoals eten en drinken, die op de vloer vallen, kunnen bacteriën en ziektes overgedragen.

Een reiniging met bleekmiddel is meestal de meest effectieve methode om harde oppervlakken te reinigen, terwijl tapijten met stoom kunnen worden gereinigd om ervoor te zorgen dat ze vlekkeloos zijn.

Tips om je werkplek schoon te houden

Eet niet aan je bureau

Eten aan je bureau zorgt alleen maar voor meer problemen, zowel voor de schoonmaak als voor de hygiëne in het algemeen.

Gooi dingen weg en recycle

Veel afval kan worden gerecycled, van die oude flesdop tot die stapel kranten! Het helpt niet alleen het milieu, maar het houdt ook je werkplek schoon en netjes. Probeer binnen je dag 5 minuten te besteden aan het weggooien van al het oude afval dat op of rond je bureau ligt. Je zult je veel beter voelen als je dit doet.

Gebruik luchtverfrissers

Luchtverfrissers op of rond je werkplek zijn voordelig om je ruimte lekker fris te laten ruiken. Het creëert een positieve sfeer. Houd je ramen ook open tijdens warmer weer, dit komt een goede ventilatie ten goede.

Vergeet niet af te stoffen

Stof is overal en het nestelt zich gemakkelijk op hoger gelegen oppervlakken, zoals fotolijsten, afbeeldingen, klokken en de bovenkant van archiefkasten. Stof kan lastig zijn om bij te houden, maar eens per week met een droge doek het stof verwijderen en daarna de stofzuiger erdoor, doet wonderen.

Houd essentiële items georganiseerd

Bewaar alle essentiële items die dagelijks worden gebruikt op een georganiseerde manier. Zelfs kantoorbenodigdheden zouden een specifieke plaats moeten hebben, net als de spullen in je huis. Dit houdt alles ergonomisch en binnen handbereik.

Elimineer de rommel

Weg met meubels en andere items die je niet meer gebruikt. Het maakt niet uit of je het weggooit, weggeeft of opbergt. Hoe meer items je kunt elimineren, hoe meer mentale ruimte je jezelf geeft.

Maak van schoonmaken een gewoonte

Het schoonmaken en organiseren van je werkplek moet consequent gebeuren. Wacht niet tot dingen zich opstapelen, want hier komt de stress om de hoek kijken. Maak opruimen en schoonmaken onderdeel van je dagelijkse routine.

Als je deze tips in acht neemt, zal je je productiever en minder gestrest voelen, en je dag met een goed gevoel doorkomen.

Werkplek opruimen: Benut elke plek

Benut elke plek
Eetkamerstoel velvet - turquoise - 52x52x81 cm

Velvet is on-trend! Deze turquoise velvet stoel brengt direct sfeer in je werkplek, is tijdloos en past in vrijwel ieder interieur.

Mandje voor wandrek - 24x9x22 cm - zwart
Mandje voor het wandrek, handig om tijdschriften in te zetten of post bijvoorbeeld.
Wandrek XXL met clips - 55x150 cm - zwart

Zet het metalen wandrek tegen de muur op je bureau. Koop ook een aantal bijpassende metalen mandjes om aan het rek te hangen voor kleine spullen.

Bakje voor wandrek - zwart - 16x10 cm
Handig is dit gaas bakje voor alle losse spulletjes als pennen, kaartjes, kassabonnen of een plantje.
Bureau Charlie - 110x50x76 cm

Met bureau Charlie is jouw werkplek comfortabel én ziet het er ook nog eens super trendy uit. Door de metalen look met het sierlijke hout creëer je een elegante maar stoere look.

Mand ovaal - naturel/zwart - 34x21x12 cm
Deze leuke ovalen mand is gemaakt van maïs en is dus helemaal duurzaam.

DE AUTEUR

Helga Post®

Helga Post®

Helga Post is een moeder en vrouw van een prachtig gezin met een passie voor lijstjes, organiseren, lekker koken, mooi wonen en groen huishouden. Helga zet zich in om mensen op alle gebieden te helpen een leven te creëren waar ze van houden door hun doelen te bereiken. Ze is de oprichter van Firma Huishouden® en auteur van de Huishoudplanner®. Ze woont in Duitsland met haar man Johan en nog 2 (van de 4) thuiswonende kinderen, Iris & Frank.

LEES VERDER

Responses

ONTVANG MIJN GRATIS E-BOOK:
HET HUISHOUDEN IN EEN UUR PER DAG

Ontvang alle nieuwe artikelen meteen na publicatie rechtstreeks in je inbox of abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.

AGENDA FIRMA HUISHOUDEN

Geen evenementen gevonden!