Welkom terug bij de een-na-laatste week, week 7, van de Orde in de Chaos challenge. Deze week gaan we aan de slag met de woonkamer. Ruim, voordat je begint, even snel (in 10 minuten) alles op wat er niet hoort, zodat je ‘clean’ van start kunt.

Doe je nog niet mee?

Elke week ontvang je een nieuwe uitdaging en je hebt 7 dagen om het te voltooien. Als je (nog) niet staat ingeschreven om herinneringen en extra tips voor de wekelijkse uitdagingen te ontvangen, kun je je hier aanmelden.

We doen niet alleen een voorjaarsschoonmaak, maar ruimen eerst op. Schoonmaken heeft namelijk geen zin in een rommelig huis, zonder systeem en overzicht. De challenge duurt 8 weken en kan in je eigen tempo voltooid worden. De manier waarop is iets anders dan in voorgaande challenges, maar het resultaat blijft hetzelfde: Een georganiseerd, schoon huis!

Een woonkamer wordt snel rommelig

De woonkamer is waarschijnlijk voor de meeste gezinnen één van de meest gebruikte ruimtes in het huis (naast de keuken en de badkamer). Des te meer reden om snel rommelig en vuil te worden.

Een van de manieren waarop ik onze woonkamer schoon en georganiseerd houd, is door altijd meteen zoveel mogelijk op te ruimen en alles wat er niet hoort meteen naar de juiste plek te brengen.

Wat er niet in de woonkamer hoort

Toen de kinderen kleiner waren duldde ik geen speelgoed in de kamer. Hiervoor was de speelkamer en later hun eigen slaapkamer. En nu ze ouder zijn wil ik ook geen studieboeken of laptops op mijn keukentafel. Ze hebben elk hun eigen kamer, mét bureau en een kast om dit in te bewaren of aan te werken. Daarnaast hebben ze een game slash tv slash gym slash chill ‘room’ (sorry voor al die Engelse uitdrukkingen, maar ik hoor ze dagelijks, lees: te vaak, voorbij komen hier in huis) waar ze al hun andere spullen kunnen bewaren.

Niet voldoende ruimte?

Deze regels hebben mij altijd geholpen om mijn woonkamer opgeruimd te houden. Ik begrijp dat niet iedereen hiervoor de ruimte heeft of misschien niet van die strenge regels hanteert, maar er zijn andere manieren om het opgeruimd te houden.

Je kunt gebruik maken van manden, grote bakken, een extra kast, of iets anders, om iets dergelijks in op te ruimen. Door je kinderen te leren aan het eind van de dag zijn of haar spullen hierin op te ruimen, is het verborgen voor het zicht en dus opgeruimd.

Tijd om aan de slag te gaan

Voor meer tips kun je je inschrijven voor de speciale mail die bij deze challenge hoort. Je ontvangt dan álle mails vanaf week 1.

Voorbereiding

Verzamel eerst vier manden of dozen: Houden, weggeven/verkopen, weggooien en andere kamer.

Download hier het handige schema om te printen.

De woonkamer opruimen

  • Haal alles van je planken, uit je kasten en lades, van de vloer en de tafels, etc. en sorteer het in de 4 hierboven genoemde manden.
  • Als het mogelijk is, zet die vier manden of dozen uit de kamer, bijvoorbeeld in de keuken of de hal, (dichtbij de woonkamer) zodat je een lege ruimte hebt om schoon te maken en te organiseren.
  • Probeer van zoveel mogelijk spullen (rommel) af te komen.

De woonkamer schoonmaken

  • Was de ramen, de jaloezieën, de vitrages, de gordijnen, de lijsten en de spiegels
  • Veeg deuren, plinten, deurklinken en stopcontacten schoon (dit doe je regelmatig als je het huishoudschema volgt en dan is het niet zoveel werk)
  • Maak alle meubels schoon
  • Verwijder de kussens van de bank en stofzuig deze
  • Trek de bank en de stoelen (en eventueel andere meubels) van de muur en maak eronder en erachter schoon
  • Was indien nodig de (hoezen van) de kussens uit
  • Maak alle verlichting schoon
  • Stofzuig en dweil

De woonkamer organiseren

  • Ruim de doos/mand ‘andere kamer’ leeg in de desbetreffende ruitme.
  • Ruim de doos/mand ‘weggeven/verkopen’ naar een andere plek, zet het alvast in je auto als je het wilt weggeven, of maak een foto van spullen, zodat je ze straks te koop kunt zetten.
  • Gooi de doos/mand ‘weggooien’ leeg in de container.
  • Start nu met de doos/mand ‘houden’ en maak categorieën. Wat hoort bij wat. Je kunt categorieën maken van bijvoorbeeld cd’s en dvd’s, van dekens/plaids, afstandbedieningen, kaarsen/oliën, tijdschriften/boeken, etc.
  • Bepaal nu welke categorie waar in een kast past en ruim het daarin op.

Meer tips?

Je huis organiseren is vaak een tijdrovende en vermoeiende klus waar je enorm tegenaan kunt zien. Ondanks de wens om rommelvrij te leven, is het opruimen van onnodige spullen niet altijd eenvoudig.

Als je al eens tevergeefs hebt geprobeerd je huis schoon en georganiseerd te krijgen, doe dan mee aan deze challenge. Het blijft een evengrote klus, maar met meerdere mensen tegelijk krijg je veel meer motivatie.

De challenge duurt 8 weken en voor elke taak (als deze) krijg je een week de tijd. Meedoen kan altijd. Wanneer je je inschrijft krijg je extra motiverende en inspirerende tips toegestuurd per mail.

Je kunt op elk moment instappen in de challenge en deze begint altijd op een maandag. Je ontvangt meteen na inschrijving een mail met een aantal instructies. En daarna de eerste challenge op de eerstvolgende maandag.

Je vragen en ervaringen kun je delen via de speciale Facebookgroep, want samen sta je sterker.

Doe mee en het enige wat je hoeft te doen is de eerste stap te zetten.

Veel succes! Ik zie je volgende week terug voor de volgende challenge!

Challenge voorjaar 2019 – Orde in de Chaos

Week 1 – De badkamer

Week 2 – De slaapkamer

Week 3 – De kledingkast

Week 4 – De voorraadkast

Week 5 – De keuken

Week 6 – Het washok

Week 7 – De woonkamer

Week 8 – De auto

Orde in de Chaos Challenge | week 7 - De woonkamer
Wil je week 7 van de challenge Orde in de Chaos bewaren? Pin deze afbeelding dan op je eigen bord.