Zomervakantie, geweldig! Naar een festival, tot lekker laat op een terrasje, drie weken vakantie of een dagje naar het strand. Iedereen thuis, iedereen maakt rotzooi en niemand heeft zin om iets op te ruimen, wánt vakantie! En ook jouw hoofd stond de afgelopen weken niet naar opruimen en poetsen. Dus grote kans dat jouw huis nu inmiddels een puinhoop is.

Voor velen zit de vakantie er helaas alweer op en zijn de dagelijkse bezigheden weer begonnen. Tijd dus om de spreekwoordelijk bezem door je huis te halen nu iedereen weg is, en je dus niet meer voor de voeten loopt. Dus gaan we in een volle week die zomer puinhoop wegwerken en zorgen dat je weer verder kunt met je dagelijkse routine!

Wat we gaan doen

Deze 7 dagen challenge is erop gefocust om alle rommel, die je in de zomer hebt verzameld en gebruikt, weer opgeruimd wordt. En daarnaast is het de bedoeling dat al je vertrekken weer schoon zijn, zodat je moeiteloos verder kunt met je dagelijkse routine.

Hoe het allemaal begon

Meer dan waarschijnlijk leven jij en ik allebei hetzelfde drukke leven. Toen mijn kinderen jong waren had ik een rommelig huis, waarschijnlijk net als jij nu. Ik stouwde mijn huis (en mijn agenda) tot de rand vol, rende van het ene naar het andere en struikelde daarbij over het rondslingerende speelgoed.

Ik wilde heel graag dat mijn huis een oase van rust was, opgeruimd en schoon. Maar dat was het bij lange na niet! Ik werd er chagrijnig van, gestrest en ik had altijd tijd tekort. Klinkt dit bekend?

Geen huis uit een magazine

Laat me duidelijk zijn. Ik heb het hier niet over perfectie. Ik bedoel niet dat ik een smetteloos huis heb met alles perfect schoon en opgeborgen. Dat klinkt dromerig, maar het is gewoon niet praktisch. Niet met kleine kinderen en werkende ouders.

Het gaat om een huis dat functioneert om aan mijn en de behoeften van mijn gezin te voldoen en ons een veilige, gezellige plek biedt om ons terug te trekken. Ik wil ook niet al mijn tijd thuis doorbrengen met het opruimen en schoonmaken.

De struikelblokken

De grootste struikelblokken waar iedereen tegen aanloopt, zijn:

Tijd en organisatie

En iedereen heeft dit nodig, geloof me. Ook ik!

Destijds heb ik de balans opgemaakt en wat research gedaan om erachter te komen wat me zou helpen om beter georganiseerd te zijn en wat me meer tijd gaf.

Het komt allemaal neer op maar één ding: Ruimte!

Ik had ruimte nodig in mijn huis, ruimte in mijn kasten en lades, ruimte op de vloer en ruimte in mijn agenda. Alleen al dat ‘uitvinden’ was destijds een hele opluchting. En ik beloof je, dat is het voor iedereen.

Hoe meer spullen je hebt, des te meer moet je opruimen en schoon houden. Dat kost tijd!

Heel veel spullen opbergen en daarna terug moeten vinden, kost tijd, heel veel tijd!

Laten we de zomer puinhoop wegwerken en heel vastberaden ruimte maken voor een georganiseerd huishouden, met ruimte voor de leuke dingen. Net zoals in de zomervakantie!

In 7 dagen de zomer puinhoop wegwerken

Vanaf 12 september a.s. kun je gedurende 7 dagen alle dagen van deze challenge volgen via deze website. Hierin vind je het stappenplan voor het opruimen, maar ook voor het schoonmaken, gebaseerd uiteraard op het einde van de zomervakantie.

In deze challenge IN 7 DAGEN DE ZOMER PUINHOOP OPRUIMEN gaan we gedurende 7 dagen elke dag iets opruimen en elke dag een deel van je huis schoonmaken. Op die manier heb jij straks een frisse start voor het komende seizoen om geheel blanco weer in je routine te komen.

De dagen binnen deze challenge zijn als volgt ingedeeld:

► OPRUIMEN, een bepaald thema of een bepaalde ruimte

► SCHOONMAKEN, in een bepaalde ruimte of van bepaalde spullen

► TIPS, hoe je het beste bepaalde dingen kunt schoonmaken

► NATUURLIJK SCHOONMAKEN, recepten voor natuurlijke schoonmaakmiddelen

We gaan dus niet alleen schoonmaken, maar eerst opruimen. Schoonmaken heeft namelijk geen zin in een rommelig huis. Deze challenge duurt 7 dagen en kan in je eigen tempo voltooien, met als resultaat: Een georganiseerd, schoon huis, klaar voor het nieuwe seizoen!

Wil je niks missen van de challenge?

Schrijf je dan nu in voor Update!, dan ontvang je elke ochtend als eerste het nieuwste artikel, dus de nieuwste dag voor deze challenge.

DOE JE MEE?

We starten 12 september a.s.

Mag ik je dan wel om een gunst vragen?

Concentreer je deze dagen op die ene taak. Probeer niet een heleboel andere dingen tussendoor te doen of te multitasken door een andere opruim challenge te volgen. Dit gaat ten koste van de focus en vooral ten koste van jezelf.

Wees hier all-in.

Maak er je focus van

Doe dit goed voordat je verder gaat met het volgende. Als niet-multitasker ben ik hier om je te vertellen dat je je moet concentreren en focussen op dit ene ding. Je zult jezelf nog jaren dankbaar zijn!

De meeste dagen zal er een uitdaging zijn om die dag te voltooien. Ze zullen niet ingewikkeld of lang zijn, maar zullen je helpen praktische stappen te nemen voor je eigen reis, samen met mij. 

Als je een vliegende start wilt maken met de grote taak die voor je ligt, is dit je uitdaging:

Pak 2 vuilniszakken en zet 30 minuten op de timer. Ga snel door je huis en vul de ene vuilniszak met afval en de andere met spullen om weg te doen. Gooi het afval meteen weg. Je zult het nooit missen, dat beloof ik! En breng de donaties meteen weg naar wie of wat je voor ogen had.

Oké, ben je klaar om te beginnen? Start de herfst met een georganiseerd huishouden door nu te starten met een week opruimen en schoonmaken.

Doe je mee vanaf 12 september?

Laat het me hieronder weten! 💪