Er zijn mensen die precies weten of ze een ochtend- of avondmens zijn. Ik weet dat niet, stom he? Kun je ook beide zijn?
Ik sta ’s ochtends redelijk vroeg op, omdat ik altijd gemotiveerd ben om een nieuwe dag te beginnen en genoeg inspiratie heb om hem in te vullen. Genoeg plannen en ideeën. En dan zou je zeggen dat ik er ’s avonds lekker vroeg in lig. Maar niets is minder waar, want ik kan geen afscheid nemen van de dag. Er is zoveel wat ik nog wil doen ’s avonds dat ik standaard veel te laat naar bed ga. Maar dit is niet het geheim achter mijn huishoudschema. Of misschien toch …
Nadat ik mijn eigen huishoudschema in september 2016 op Waar is Mam publiceerde en claimde hieraan maar een uur per dag te besteden, kwam er steeds vaker de opmerking
Dat kan nooit in een uurtje per dag!
En toch is het zo. De logische vraag die daarop volgde was
Hoe dan!?
Die vraag ga ik hier beantwoorden en ik bewijs je dat het kan.
Een uur per dag
Voordat ik het uit kan leggen moet ik je eerst een rekensom voorleggen. Ik ga uit van de maand september. Deze maand heeft 30 dagen en 30 maal 1 uur is 30 uur (makkelijk toch?). En in minuten is dat dan: dertig maal 60 minuten is … 1800 minuten. Eens?
Het huishoudschema
Terug naar het huishoudschema. Hierin staan alle taken vermeld. Voor elke huishoudtaak heb ik uitgerekend hoe lang ik erover doe. En ik weet dat dit niet voor iedereen geldt want elk huishouden is anders. Daar komt bij dat ik dit al een tijdje doe, waardoor elke taak zich regelmatig herhaalt en het werk steeds minder wordt.
Ik doe dan ook alleen wat nodig is. Zijn er bijvoorbeeld maar twee kledingstukken om te strijken, dan doe ik het de week erna. Glanst de badkuip nog, dan sla ik die even over. Daarentegen als ik langs een deur loop en ik zie vingervlekken dan neem ik op de terugweg een doekje mee om het af te vegen.
Maar ik verzeker je, na een aantal weken werkt dit bij jou ook zo
Elk huishouden is anders
Er staan natuurlijk ook taken niet op de planner, omdat ze bij mij niet voorkomen en bij jou wel. Heb jij bijvoorbeeld een heel groot huis, dan zul je meerdere ruimtes moeten schoonmaken dan ik. Een schuur opruimen bijvoorbeeld is de taak van mijn man, maar niet iedereen heeft een man of een schuur. Kinderkamers opruimen doe ik ook niet meer, omdat mijn jongste inmiddels 17 is en zij dit prima allemaal zelf kunnen. En voor de echte opruimtaken doe ik twee maal per jaar een grote schoonmaak.
Meest voorkomende huishoudtaken
Kortom, de meest voorkomende en herhalende huishoudtaken staan vermeld in het schema. Om terug te komen op de vraag:
1 uur per dag, hoe doe je dat dan?
Het aantal minuten per huishoudtaak zal je verbazen in sommige gevallen. Daarom heb ik een duidelijke uitleg gemaakt waarin precies staat uitgelegd hoe ik aan die tijden kom. In de Downloadbieb kun je deze complete uitleg downloaden en lezen.
Schrijf je nu in en ontvang gratis het e-book ‘Het huishouden in een uur per dag’. In dit e-book vind je alle informatie over het huishoudschema en hoe het werkt, én je uiteindelijk je huishouden in een uurtje per dag doet.
Veel mensen vragen mij waar ik de tijd vandaan haal om het huishouden op orde te houden en bijna fulltime te werken. Onderstaande opmerking zie ik dan ook veelvuldig voorbij komen in de Facebook groep.
“Dat gaat mij niet lukken, ik werk vier dagen per week!”
Ik ook! En soms zelfs vijf.
Het is dan ook even bikkelen in het begin, dat geef ik toe, maar het kán wel. Je hebt immers aan een uur per dag genoeg.
En nee, dat gaat je niet lukken in de eerste week, en ook niet na drie weken waarschijnlijk. Jouw huishouden is totaal anders dan de mijne. Maar ook mij lukte het niet in één keer. En dat kwam omdat ik geen orde had. Er heerste chaos op dat moment, ik had geen systeem in het opruimen, er waren teveel spullen voor te weinig ruimte en ik had last van achterstallige schoonmaakwerkzaamheden. (mooi scrabblewoord). Om ervoor te zorgen dat het wel ging werken moest ik eerst orde in de chaos brengen.
Op die manier gaat het jou ook lukken. Zorg dat je een goed systeem hebt; waar berg je wat op, hoe sorteer je je was en wanneer, wat doe je tijdens het koken, hoe laat sta je op en wat doe je dan. Dit zijn een aantal voorbeelden waarin jij je weg moet vinden, jóuw routine.
Het geheim van mijn huishoudschema
Het zit ‘em in je ritme, je routine. Een eigen routine, die je zelf moet invullen en je jezelf moet aanleren. Niemand kan dat voor je doen. Ik kan je hierin alleen wat advies geven.
En het geheim is: de herhaling!
Hoe werkt het
Doordat je bepaalde taken consequent blijft herhalen is er onvoldoende tijd om vuil te worden. En alles wat niet vuil is hoeft niet te worden schoongemaakt. En als het niet schoongemaakt hoeft te worden, heb je tijd over. Wanneer je tijd over hebt betekent het dat je sneller werkt. En doordat het tenslotte maar weinig tijd kost kun je het gemakkelijker volhouden en dus wekelijks herhalen.
En zo is het cirkeltje weer rond!
Geloof me, ik ben echt niet altijd alleen maar bezig met poetsen. Ik heb het drukker buiten mijn huishouden, dan ermee. En juist daarom heb ik een routine bedacht waardoor ik in weinig tijd mijn hele huis schoon houd.
En niet alleen ik heb het druk, maar tegenwoordig iedere vrouw.
Bewaren om later terug te lezen? Dat kan! Bewaar deze afbeelding op je eigen Pinterest-bord
Een paar tips waarmee je aan de slag kunt om je eigen routine te creëren.
6 tips voor een ochtendroutine
1 – Sta vroeger op
In de tijd dat ik nog geen kinderen had, een man die veel vroeger vertrok dan ik en dus alleen maar voor mezelf hoefde te zorgen, stond ik een halfuur voor vertrek op. Dit was genoeg om me aan te kleden, ontbijten en m’n lunch klaar te maken. Nadat ik kinderen kreeg merkte ik dat er veel meer gedaan moest worden, voordat ik naar mijn werk ging. En wat vooral belangrijk was, was een structuur, voor zowel mij als de kinderen.
Een routine in de ochtend doet wonderen voor je humeur. Vandaar dat ik sindsdien een vaste routine heb en een vaste tijd voor het opstaan. Ik sta elke morgen twee uur van te voren op. En dat is niet omdat ik dat moet, maar omdat ik dit wil. Ik wil ’s ochtends de tijd hebben voor mezelf; douchen, aankleden, ontbijten. Maar ook wil ik, voordat ik aan het werk ga, mijn huishouden aan kant hebben. Op deze manier erger ik me niet aan een vol aanrecht wanneer ik de keuken binnen kom.
2 – Maak een vaste ochtend routine
Zet op papier wat er moet gebeuren voordat je naar je werk vertrekt. En dat zijn geen klussen als stofzuigen of strijken, maar een opgeruimde woonkamer en opgemaakte bedden bijvoorbeeld. Maak de volgorde van de huishoudelijke taken zo praktisch mogelijk; ga bijvoorbeeld niet eerst ontbijten beneden en vervolgens weer naar boven om je bed op te maken. Let it ‘flow’.
Kijk eens naar de flow van het huishoudschema. Je werkt hierbij eerst boven de dingen af en gaat dan naar beneden. Maar is je badkamer beneden dan betekent het voor jou dat je een andere routine moet maken.
Nadat je je ochtend routine op papier hebt gezet ga je dit eerst in een vrij weekend uitproberen, pas het eventueel her en der aan, maar bovenal, houd de tijd bij. Hoelang doe je erover om dát te doen wat je gedaan wilt hebben. Pas die uitkomst toe op je wekker door deze eerder in te stellen. In de loop van de tijd zul je de klusjes steeds sneller klaren waardoor je weer wat slaaptijd kunt winnen.
3 – Zorg dat je kinderen zelf kunnen ontbijten
Het is niet nodig elke morgen een hele ontbijttafel te dekken. Wij Hollanders nuttigen niet meer dan een boterham, een kop thee of een schaaltje yoghurt met ontbijtgranen. Zijn je kinderen langzame eters? Zorg er dan voor dat je kinderen zelf kunnen ontbijten, zodat je daar niet de hele tijd bij hoeft te zijn en in de tussentijd nog iets anders kunt doen. Zijn je kinderen nog klein, zet dan een broodtrommeltje in de koelkast waar hun ontbijt in zit, zodat ze dit zelf kunnen pakken. Je geeft ze niet alleen wat meer verantwoordelijkheid, maar ze vinden dat ‘zelf doen’ ook superstoer. Twee vliegen in één klap. Zijn je kinderen wat ouder dan zet je de waterkoker aan, zet brood, boter en beleg op het aanrecht en ze kunnen ook meteen hun lunchbox vol smeren.
En punt 3a; Zorg dat de vaatwasser leeg is, zodat ze de ontbijtspullen er meteen in kunnen doen. Dit scheelt jou weer werk en daarmee tijd.
4 – Zorg dat ze zichzelf kunnen aankleden
Leg hun kleren klaar of leer ze hoe ze dit zelf moeten doen. Je kunt ook in de kast al setjes bij elkaar leggen wanneer je kind niet zo goed in het combineren is, zodat ze dit alleen maar hoeven pakken. Ik liet mijn kinderen wel zelf combineren en af en toe zwaaide ik Pipi Langkous uit naar school, maar zíj vond het leuk en juist dáár gaat het om. Kinderen vinden het geweldig wanneer ze dit soort dingen zelf mogen doen.
5 – Zet je huisgenoten aan het werk
Loopt je man je ’s ochtends voor de voeten? Laat hem dan met je ‘meelopen’. Geef hem ook iets te doen, je bent tenslotte niet alleen ouder. En doe hetzelfde bij je kinderen, zie punt 3 en 4. Ze kunnen ook prima hun eigen bed opmaken en een wasmachine vullen. En anders leer je ze dat.
6 – Programmeer je routine op de automatische piloot
Ik hoef ’s ochtends nergens over na te denken. Ik hoef ook geen schema of planner te raadplegen. Alles gaat op de automatische piloot. Ik weet exact wat ik wil doen elke ochtend en dat gebeurt ook. In minder dan een halfuur is mijn huishouden aan kant en kan ik ontbijten. Het zit in mijn systeem. Maar dat is natuurlijk niet van de ene op de andere dag erin geprogrammeerd. Ik ben geen robot, al zou het zo lijken. Maar het is door de jaren heen mijn ding geworden, omdat ik dit zo wil.
“Waar een wil is, is een weg”
Om je ochtend routine zo soepeltjes mogelijk te laten verlopen moet je ook een avond routine hebben. Deze zorgt ervoor dat de kostbare minuten in de morgen zo goed mogelijk benut kunnen worden.
6 tips voor een avondroutine
1 – Leg alle kleding klaar
Douche je ’s ochtends? Leg dan alle spullen klaar. Leg ook de kleren van je kinderen klaar mocht dit nog nodig zijn. Er is dan ’s ochtends nooit een discussie, je hoeft er niet over na te denken en het kost je geen extra tijd.
2 – Ruim op
Ruim tafels, aanrecht en andere spullen op voordat je naar bed gaat. Zorg dat je ’s morgens beneden komt in een opgeruimd huis.
3 – Maak de lunches klaar
Verzorg jij nog de lunchboxen van je kinderen en/of je man? Of zijn je kinderen klein en wil je hun ontbijt alvast klaarzetten? Doe dit dan de avond van te voren, zodat je dit ’s ochtends niet meer hoeft te doen. Of laat ze het zelf doen (zie punt 5 hierboven).
4 – Check je kalender
Bekijk elke avond je agenda of kalender. Zorg ervoor dat je weet wat je de volgende dag te wachten staat en wat er gebeuren moet. Je kunt hierop meteen de volgende dag inspelen en je voorbereiden.
5 – Maak een to-do lijst
Ik schrijf elke avond een to-do lijst met de dingen, die de volgende dag moeten gebeuren. En dit is geen ellenlange lijst, meestal zijn het er maar twee of drie. Ik vind dat, zodra ik mijn to-do lijst heb geschreven, ik automatisch meer controle heb over de volgende dag. En hierdoor is het voor mij de beste manier om de activiteiten zó te plannen dat ik mijn tijd het beste besteed.
6 – Slaap goed
Voordat ik ga slapen, hoe laat ook, zorg ik dat ik rustig ben. Door bijvoorbeeld een boek te lezen of wat te handwerken. Geen mobiel, geen tv en geen laptop, die brengen alleen maar onrust. Door dit te doen raak ik heerlijk ontspannen en ben ik verzekerd van een goede nachtrust, waardoor ik ’s ochtends weer fris en vroeg op kan staan.
Kan ik je helpen?
Natuurlijk wil ik je helpen. Ik zat zelf ook ooit eens in dat schuitje. Dat je een opgeruimd en schoon huis wilt, maar niet weet hoe en waar je moet beginnen.
Moet je, net als ik destijds, eerst orde scheppen? Dan kun je de challenge Orde in de Chaos volgen waarmee je een vliegende start krijgt en van daaruit het huishoudschema kunt volgen.
Wil je ook graag een routine, waarbij je niet steeds hoeft na te denken wat je wanneer moet doen en die precies bij jou en je huishouden past? Lees dan dit e-book.
Heb je alles op orde maar wil je wat meer structuur in het huishouden? Dan kun je gratis mijn huishoudschema downloaden.
Wil je dagelijks een reminder van de huishoudtaken? Word dan lid van de Facebookgroep. Hierin plaats ik elke werkdag een korte reminder met de taken van de betreffende dag en een aantal extra tips.
Wil je van alles over Firma Huishouden op de hoogte blijven en niets meer missen? Schrijf je dan in voor Weekend Leesvoer. Met deze nieuwsbrief ontvang je wekelijks extra tips, een exclusief WL artikel met handige weetjes en alle nieuws vanachter de schermen.
Heb je daarna nog vragen? Op deze pagina heb ik op de meest gestelde vragen al een antwoord gegeven en wellicht staat jouw vraag hier al bij.
Heb je nog een andere vraag? Dan mag je altijd contact met me opnemen.
Schrijf je nu in en ontvang gratis het e-book ‘Het huishouden in een uur per dag’. In dit e-book vind je alle informatie over het huishoudschema en hoe het werkt, én je uiteindelijk je huishouden in een uurtje per dag doet.
Helga Post®
Related posts
7 Comments
Comments are closed.
Zo doe ik het inderdaad ook! Werkt heel goed hier. Voor mijn zoon hebben we een bakje in de koelkast waar zijn ontbijt, fruit, brood en drinken in liggen voor de volgende dag. Hij heeft zijn eigen routine en ik ook. ☺️
Dat werkt inderdaad heel goed. Mijn kinderen zijn nu al zo oud dat ze hun moeder helemaal niet meer nodig hebben en dat is heel fijn 😉 Maar in het verleden deed ik het ook op die manier en daarvan plukken zij én ik nu de vruchten.
handige tips, ik ben met het januari schema bezig en dan met name de extra taken doe ik mee, ik heb sinds vandaag een nieuwe baan en moet daarin mijn huishoudschema voor elke week even nagaan, ook heb ik een vriend die in wisseldiensten zit dus als hij slaapt kan ik niet boven aan de gang, dus moet ik het of een andere dag doen of verschuiven naar de avond.
Dat probleem heb ik ook Patricia en dat is af en toe even aanpassen. Maar maak je niet te druk. Juist de herhaling zorgt ervoor dat er niets verwaarloosd wordt. Gewoon even weer de balans zien te vinden. Succes met je nieuwe baan!
Ja het geeft echt rust in je hoofd als je met schema’s en routines werkt. Dankzij jouw roosters ook zelf lekker aan de slag en dat voelt erg prettig! Thanx!
Heel fijn om te weten Mariska, graag gedaan.
Zo was het in mijn leven en huishouden voor mijn scheiding. Na de verhuizing die daar op volgde is het me nooit gelukt van het huishouden de goed geoliede machine te maken die ik weet dat het kan zijn. Allerlei redenen zijn ervan de oorzaak maar ik hoop met behulp van jouw schema’s weer op de rails te komen. Dank je wel daarvoor.