Zo’n super georganiseerd huis klinkt de meesten van ons als muziek in de oren. Geen gedoe meer om dingen te vinden, alles op z’n plek en een zee van ruimte. Maar hoe bereik je dat? Hoe vind je de tijd en waar haal je de wilskracht vandaan? Die gedachten alleen al zorgen voor overweldiging, toch? Daarom ben ik altijd voor je op zoek naar tips en trucs om het opruimen makkelijk te maken.
Wat je nodig hebt is een opruimcaddy, net als een schoonmaakcaddy, je weet wel, waar je doekjes en sprays in doet, maar dan volledig gericht op alle tools die je nodig hebt om te organiseren.
Ik heb bijvoorbeeld in bepaalde ruimtes standaard een schoonmaak-caddy of -emmer staan. Hiermee verspil je geen tijd aan het verzamelen van alle spullen voordat je kunt beginnen. Je kunt er hier bijvoorbeeld over lezen (regel 4).
Wanneer je een dergelijke opruimcaddy maakt, heb je alle items die je nodig hebt om op te ruimen binnen handbereik – klaar voor gebruik . Deze caddy houdt je op het goede spoor en voorkomt dat je raakt afgeleid. Bovendien gaat het werk een stuk sneller omdat je alle benodigdheden bij de hand hebt. Al je tijd kun je nu besteden aan wát je wilt opruimen.
Wat maakt die opruimcaddy nu zo bijzonder, want wat zit er in?
1 – Gebruik een opruimcaddy
Hoewel de inhoud van de opruimcaddy er voor iedereen anders uit zal zien, zijn vuilniszakken in elke caddy noodzakelijk. In vroegere artikelen sprak ik altijd over dozen of manden om spullen in te doen, die je wilt opruimen. Die passen echter niet in zo’n caddy. Vuilniszakken wel.
Ik zelf gebruik graag twee verschillende zakken; eentje voor het afval en eentje voor spullen die worden weggegeven of verkocht. Daarnaast heb ik wat papieren zakken in mijn opruimcaddy voor de spullen die op een andere plek horen. Deze kun je later legen in de juiste ruimte. Wat er ook in zit zijn een aantal schoonmaakspullen, post-it’s, een pen en een stift.
Als je denkt dat je zo’n opruimcaddy niet zou gaan gebruiken, probeer dan de items die je misschien nodig hebt voor een opruimsessie eens te verzamelen. Ga dan aan de slag en je zult verrast zijn hoe gemakkelijk het is om op te ruimen als je alle items bij de hand hebt.
2 – Stel jezelf een aantal specifieke vragen
Om bij de les te blijven en niet afgeleid te worden, stel ik mezelf altijd een aantal vragen als leidraad. Bijvoorbeeld: “Ga je dit item nog een keer gebruiken?” of “Bewaar je dit item uit schuldgevoel?”
De vragen die ik altijd stel zijn:
- Heb ik dit het laatste half jaar gebruikt?
- Ga ik het nog nodig hebben of gebruiken in de nabije toekomst?
- Heeft iemand anders er iets aan? Kan ik er iemand blij mee maken?
- Is het stuk? Kan het gerepareerd worden?
Schrijf van tevoren een paar zinvolle vragen op en stop ze in je caddie om het beslissingsproces iets sneller te maken.
♥ LEESTIP: Kledingkast opruimen – de ultieme tips!
3 – Stel een timer in
Een timer of stopwatch is ook handig tijdens het opruimen. Dan kun je je aan de tijdslimiet houden die je van te voren hebt ingesteld. Als je snel afgeleid wordt, kan een timer je helpen gefocust te blijven op de taak die voor je ligt. Wetende dat je dit maar 10 minuten hoeft te doen, is een goede motivatie om door te gaan!
4 – Zet een item in een time-out
Als je absoluut niet kunt beslissen wat je met een item moet doen terwijl je aan het opruimen bent, en je geen tijd wilt verspillen aan je besluiteloosheid, dan heb ik een slimme suggestie.
Als je niet zeker weet of je een item gaat gebruiken, stop het dan in een bak in je wasruimte of garage. Stel vanaf die datum een herinnering in op je telefoon voor een maand. Als je het die maand nodig hebt, dan weet je waar het is. Als je het niet nodig hebt gehad als de timer afgaat, dan kun je erop vertrouwen dat je er afstand van kunt doen.
Heb jij nog slimme opruimtips? Vertel het in een reactie hieronder.