Als je het zat bent en het roer om wilt gooien, kun je op het internet bergen informatie vinden over hoe je dit kunt doen en kun je zelfs prachtige schema’s downloaden, die je hierbij kunnen helpen. Ook ons gratis huishoudschema elke maand. Je volgt het een dag, een paar dagen, maar dan blijkt dat het niet werkt, gooi je het schema in de prullenbak en ben je geen steek verder. Daarom wil ik je vandaag uitleggen waarom dit niet werkt en wat er dan wél werkt. Er zijn namelijk zes basisregels voor een schoonmaakroutine waar je rekening mee moet houden, zodat een routine ook voor jou werkt.

Als je een routine wilt die naadloos aansluit op jouw levensstijl, dan moet je eerst een aantal voorbereidingen doen en een aantal regels toepassen.

A goal without a plan is just a dream

Veel werkende mensen bewaren het huishouden tot het weekend en spenderen de hele zaterdag aan het opruimen en schoonmaken van hun huis, terwijl ze ondertussen de was van de hele week doen. Daarbij hebben ze meestal geen plan en lopen van hort naar her. Aan het eind van de dag zijn ze doodop en een weekenddag kwijt. Om dit jaar in, jaar uit vol te houden vergt heel veel discipline.

Die discipline verdwijnt meestal als de zon hoog aan de hemel staat, de kinderen vakantie hebben of er iets onverwachts gebeurt, zoals ziekte.

6 Basisregels voor een schoonmaakroutine die bij jou past! - basisregels voor een schoonmaakroutine

Tijd beter spenderen

Er zijn zoveel activiteiten te bedenken om je zaterdag aan te spenderen en die honderd keer leuker zijn dan het huishouden. “Een enkele zaterdag overslaan moet kunnen” is de gedachte. Maar de volgende zaterdag heb je dubbel zoveel werk. En voor je het weet sla je elke zaterdag het huishouden over, omdat je niet meer weet waar je moet beginnen.

Doordat je nooit echt een plan hebt gehad kom je niet in een ritme en laat je de boel de boel.

In mijn Facebookgroep zie ik het regelmatig voorbijkomen:

“Ik heb geen overzicht en weet niet waar ik moet beginnen.”

6 Basisregels voor een schoonmaakroutine die bij jou past! - basisregels voor een schoonmaakroutine

“Ik heb geen structuur, geen routine.”

6 Basisregels voor een schoonmaakroutine die bij jou past! - basisregels voor een schoonmaakroutine

“Ik heb geen motivatie, want het heeft toch geen zin.”

6 Basisregels voor een schoonmaakroutine die bij jou past! - basisregels voor een schoonmaakroutine

“Ik heb er geen tijd voor, want ik heb te veel te doen.”

6 Basisregels voor een schoonmaakroutine die bij jou past! - basisregels voor een schoonmaakroutine

De kunst is om een schoonmaakroutine te creëren waar je je echt aan kunt houden, maar hoe ziet zo’n routine eruit?

De eerste stap is om alle details vast te leggen. Wat moet er volgens jou schoongemaakt worden, wat zijn jouw prioriteiten en hoeveel tijd kost het.

Beoordeel je rommel en stel prioriteiten

Kijk je huis eens rond en vraag jezelf af welke delen van je huis je het meest storen als ze vuil zijn. Deze dingen zijn jouw prioriteit.

Dit advies is makkelijker gezegd dan gedaan, want je hebt hiermee nog steeds geen overzicht en het overweldigd nogal, omdat je een achterstand hebt. Waar moet je in hemelsnaam beginnen?

Daar komt een challenge goed van pas

Als mensen met ons huishoudschema willen starten is mijn eerste advies: Start met een opruimchallenge. Opruimen is de basis van een routine en van een schoon huis. En meteen regel nummer één.

Regel 1: Opruimen!

Alle spullen die in je huis staan moet je schoonhouden. Hoe meer spullen, des te meer werk. Zorg dus dat je overtollige items kwijtraakt.

Opruimen is niet verplaatsen. Opruimen is dat wat je nodig hebt en gebruikt een vaste plek geven en zorgen dat de rest uit je huis verdwijnt.

Als je onze challenge hebt gevolgd is je huis in een staat om bijgehouden te worden middels het huishoudschema. In een uur per dag kun je het huishouden bijhouden, dat beloof ik. Maar er zijn nog een paar dingen die je moet weten, alvorens je hieraan begint.

Je kunt niet van de één op de andere dag starten met het volledige huishoudschema en alle taken, die erop staan, afvinken. Dat is praktisch onmogelijk.

Allereerst moet je een routine hierin krijgen. Een nieuwe gewoonte aanleren en het tot een routine maken, duurt ongeveer een maand. Daarom raad ik iedereen aan om in die eerste maand te starten met een ‘elke ochtend’.

Een ‘elke ochtend’ staat voor:

Bedden opmaken
Schone was opruimen
Wasgoed verzamelen
Beneden opruimen
Vaatwasser uitruimen
Was drogen

Als dit eenmaal in je systeem zit kun je de ‘elke middag/avond’ toevoegen. Die ziet er als volgt uit:

Koken
Was vouwen
Toilet snelle beurt
Vaatwasser inruimen
Afvalemmer legen
Wasmachine aanzetten

Na twee weken heb je een basisroutine die je makkelijk kunt volgen en waar je de resultaten al van ziet. Van resultaat krijg je motivatie. In de laatste twee weken kun je de rest van het schema volgen, of je past hier juist jouw prioriteiten toe.

Begin met het opschrijven van alle huishoudtaken, die in jouw huis voorkomen én die jij belangrijk vindt. Doe het kamer voor kamer. Het opschrijven van de klusjes van elke kamer helpt je om georganiseerd te raken, overzicht te krijgen. Als je daarna elke taak begint af te vinken creëer je een visueel compliment voor jezelf.

“Kijk hoe opgeruimd en schoon!”

Als je eenmaal jouw eigen lijst met huishoudtaken hebt samengesteld kun je deze indelen, wanneer en hoe vaak jij ze wilt doen. Print de lijst en hang het ergens op, zodat iedereen in je huishouden kan zien wat er moet gebeuren om dat huis schoon te houden.

Regel 2: Delegeren!

Opruimen is één, delegeren is twee! Wanneer je huis eenmaal opgeruimd is, geen overtollige troep meer om schoon te houden en alles een eigen plek heeft, is het tijd om je huisgenoten hierover in te lichten. Je woont immers niet alleen, maakt de rommel niet alleen en logischerwijs hoef je het ook niet alleen op te ruimen (mits je wel alleen woont uiteraard).

Zorg dus dat je huisgenoten weten wat het plan is en wat er allemaal bij komt kijken om het huis opgeruimd en schoon te houden. Verdeel de taken, laat ze afvinken en beloon kinderen desnoods.

Alle kinderen kunnen klusjes doen

Hoe jong, hoe oud, iedereen in huis kan bijdragen aan het huishouden. Lees hier hoe. Je kunt beginnen met het toewijzen van taken of zelfs kamers om het huishoudelijke werk te verdelen. Verdeel de taken aan kinderen die geschikt zijn voor hun leeftijd.

Samen het huishouden doen kan de band met je gezin versterken. Huishoudelijk werk als hechting, het is geen slecht idee, geloof me. Het is heel leuk om je gezin te betrekken bij het huishouden, wat muziek op te zetten en ‘dansend’ de huishoudtaken voltooien. Naderhand kun je samen genieten van een lekkere pizza en Netflix bijvoorbeeld.

Wees eerlijk tegen jezelf

Wat ben jij bereid te doen of op te geven om het huis spik en span te houden? Het is cruciaal om realistisch te zijn met je doelen.

Met jonge kinderen is het onmogelijk om je huis constant in een staat te houden, die zo de woonbladen in kan.

Een huis dat constant ‘sprankelt’ van schoonheid zou geweldig zijn, maar het is niet altijd realistisch en de meest voorkomende reden waarom iemand de handdoek in de ring gooit. Het is niet vol te houden.

Kijk goed naar je eigen schema en beslis hoeveel tijd jij bereid bent om erin te steken, om elke dag schoon te maken. Op sommige dagen, zoals weekenden, heb je veel meer tijd, maar niet per se meer bereidheid!

Categoriseer taken per dag, week en maand

Streef ernaar, en dat is écht mijn grootste tip die ik altijd geef, om dagelijks wat aan je huishouden te doen!

De herhaling is de kracht!

Helga Post

Probeer dagelijks de vaatwasser in- en uit te pakken of de afwas te doen, raap dingen van de vloer op, haal de bezem door je huis als er vuil ligt. Laat het niet liggen.

Moet jij elke dag stofzuigen? Probeer het eens uit met drie keer per week, of minder. Lukt dat? Zet het dan ook niet vaker op je lijstje.

Moet jij elke week strijken? Vast niet. Streep het dan van je wekelijkse lijstje en maak er een maandtaak van.

Stel jouw prioriteiten

Een huis is er om in te leven, samen met je gezin. Het hoeft niet in een magazine. Zorg dat de schoonheid ervan aan jouw normen en waarden voldoet. Jij en je gezin moeten zich goed voelen in dat huis, de rest doet er niet toe.

Regel 3: Plannen!

Plannen, plannen, plannen. Echt hoor, ik plan alles! Alleen dan kan ik functioneren zoals ik wil. Ik weet dat het niet voor iedereen werkt. Maar toch stel ik het plannen als regel nummer drie.

Blokkeer elke dag ‘huishouden’ in je agenda

Ook al is het maar een kwartiertje opruimen (KO op het huishoudschema), plan het in en stel er een herinnering voor in. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om een alarm weg te swipen op je telefoon en tegen jezelf zeggen “dat doe ik later wel”, maar later is nooit, dat weten we allemaal. Stel daarom een tweede herinnering in en DOE het dan ook. Stel je daarop in.

Heb je nog geen huishoudschema op je telefoon? Lees dan dit eens.

Regel 4: Voorbereiding!

En dan krijg je een herinnering op je telefoon dat je de badkamer moet schoonmaken. Doekjes, emmer, schoonmaakmiddelen verzamelen, sopje maken, vloerwisser mee naar boven … eer je kunt beginnen met schoonmaken ben je een kwartier verder.

In plaats van tijd te verspillen aan het verzamelen van alle spullen die je nodig hebt voor een bepaalde klus, zet je ze van te voren klaar. In elke kamer of in ieder geval op elke verdieping.

Ik heb een schoonmaakbak staan in een kast in de badkamer, een emmertje in het toilet en een grote caddy in de keuken. In zowel mijn schoonmaakkast boven als beneden staan de grotere attributen, zoals een stofzuigen en de wisser.

Iedereen in ons huishouden weet waar het staat en kan het pakken als het hun beurt is om schoon te maken.

Regel 5: Batch taken!

Regel nummer vijf is om taken samen te voegen. Op het huishoudschema hebben alle werkdagen een ander thema: Maandag de slaapkamers, dinsdag de badkamer, enzovoort. Als je eenmaal in een ruimte bent kun je het beste alle huishoudtaken die daar moeten gebeuren ineens doen.

Door taken te combineren die intuïtief samengaan maak je het zelf gemakkelijker. Zo kun je ook het schoonmaken van de koelkast doen vlak voordat je boodschappen gaat doen. Je weet meteen wat je nog hebt en dus niet hoeft te kopen, je hebt ruimte voor je nieuwe boodschappen en ze komen terecht in een schone koelkast.

LEESTIPS:
10 Tips om gezond en goedkoop boodschappen te doen
10 Voordelen van maaltijd planning op een rijtje
E-book: Besparen op je boodschappen

Evenzo kunnen afstoffen en stofzuigen tegelijkertijd worden gedaan. Als je een kamer afstoft en er dwarrelt stof naar beneden kun je het meteen wegwerken door erna te stofzuigen.

Hoeveel kun je doen in 15 minuten?

Op het huishoudschema staat elke vrijdag een KO-tje. Dit staat voor ‘Kwartiertje Opruimen’. Ik stel voor mezelf een timer in, meestal een deel van een luisterboek, podcast of een muziekje, en ruim op in het vertrek dat die week aan de beurt is. Je laat ook meteen je hersenen de associatie maken met leuke muziek of een geweldig boek. Dat maakt het schoonmaken een stuk leuker, zeker als je, net als ik, een hekel hebt aan schoonmaken. Dit werkt heel goed bij iets dat op zichzelf al saai en eentonig is.

Het is echt verrassend hoeveel er in slechts 15 minuten kan worden opgeruimd.

Regel 6: Give yourself a break!

De belangrijkste les hier is om van het schoonmaken iets te maken dat je het laatste doet. Dat betekent dat als je een slechte dag hebt of als je gewoon te veel aan je hoofd hebt, jezelf op de eerste plaats te stellen en pas daarna het huishouden.

Als, aan de andere kant, een vuile woning je meer of juist de stress bezorgt, concentreer je dan op net genoeg werk om je beter te voelen in je huis.

Als je bijzonder moe bent of er echt geen zin in hebt, vraag jezelf dan af wat het absolute minimum is om te doen, waarbij je je goed zou voelen. Misschien heb je een uur gepland om de hele keuken schoon te maken, maar je bent te moe of hebt geen zin. Kun je dan tenminste het aanrecht opruimen of de kookplaat schoonmaken?

Een perfect schoon huis is niet realistisch, dus blijf nadenken over hoe goed genoeg er voor JOU uitziet en schaal zo nodig terug.

Vind je het nog steeds moeilijk?

Als je na het lezen van deze basisregels en alle tips nog steeds moeite mee hebt om een schoonmaakroutine voor jezelf te maken, waar je je aan kunt houden, dan help ik je uiteraard graag.

Overweeg bijvoorbeeld START

START is een mailprogramma waarmee je effectieve dagelijkse routines creëert, die je helpen meer gedaan te krijgen in minder tijd. Bovendien vindt je uiteindelijk meer tijd voor jezelf en bereik je de balans die je nooit hebt kunnen vinden.

Meer weten over START? Lees dan hier.

Overweeg ook de Firma Huishouden Planner!

Huishoudplanner Firma Huishouden

De huishoudplanner van Firma Huishouden zorgt ervoor dat jij je doelen bereikt, welke dat ook zijn. De planner is niet zomaar een agenda; het helpt je het hele jaar door om doelen te stellen, je huishouden bij te houden en het in te delen zodat het bij jou past.

De huishoudplanner is een inspirerende, motiverende en ongelofelijk praktische planner, vol met praktische functies die ervoor zorgen dat jij het rustiger krijgt; meer controle en minder stress.

Met deze planner hoef je nooit meer je doelen in de notities van je mobiel te schrijven, belangrijke afspraken te noteren in een agenda-app, de dagelijkse routine te volgen via een printje op je koelkast of reminders voor jezelf op te schrijven.

Deze planner brengt al deze functies samen op een eenvoudige, doch effectieve manier. Je hoeft niets te vergeten omdat aan alles is gedacht tijdens het ontwerpen van deze planner.

Zelfs een nieuwe routine of een nieuwe gewoonte kun je jezelf aanleren met de planner. Er is ruimte en er zijn tips en ideeën om slechte gewoonten te doorbreken.